Concert in D groot

• 2. Larghetto
  • 3. Allegro

Een eigen draai

Bach kon het niet laten om ook iets van zichzelf toe te voegen

Enthousiast kwam Johann Ernst van Saksen Weimar in 1713 terug uit Nederland. Hij had veel mooie muziek gehoord en ook een hoop nieuwe muziekuitgaves mee terug genomen naar Weimar. Johann Sebastian Bach, destijds 28, en in dienst van het hof in Weimar als hoforganist en kamermusicus, deelde zijn enthousiasme. Hij schreef, al dan niet in opdracht van Johann Ernst, een groot aantal concerten uit Italië om tot muziek voor orgel of klavecimbel. En als Bach iets omschreef, of eigenlijk om-werkte, dan kon hij het niet laten om er ook zijn eigen draai aan te geven. Zo ook bij dit Concert in D groot, een klavecimbelversie van Vivaldi’s Concert in D groot voor viool en orkest, RV 230 (het Negende concert uit Vivaldi’s bundel L’estro armonico). Zo legt klavecinist Richard Egarr bijvoorbeeld uit hoe Bach zorgde dat er ook een interessante partij kwam voor de linkerhand in het derde deel en hoe hij in het eerste deel zorgde dat een heel strijkorkest paste op één klavier en de muziek tegelijkertijd ook nog eens meer klavierachtig werd.

Concert in D groot
klavecimbel
klavierwerken
Weimar
Bijzonderheden
Transcriptie van een concert van Vivaldi (RV 230)

Klavecinist Richard Egarr

“Bach maakte geen 'simpele' transcripties, ook niet van dit oorspronkelijke soloconcert van Vivaldi. Hij voegt altijd iets nieuws, iets anders toe.”

17 september 2020
    11 mei 2018