Concert in G groot

• 2. Adagio
  • 3. Allegro

Een zonnig concert

Een klavierconcert met én zonder orkest

Bach bewerkte een twintigtal concerten, werken voor orkest en een of meer solo-instrumenten dus, voor orgel of klavecimbel en in sommige gevallen zelfs voor beide. Over het algemeen wordt aangenomen dat hij dat in de jaren 1713-1714 deed, toen hij werkte aan het hof van Weimar. De originele composities waren óf Italiaans (bijvoorbeeld van Vivaldi of Marcello), óf in de Italiaanse stijl gecomponeerd, bijvoorbeeld door Telemann. Ook de muzikale prins Johann Ernst van Sachsen-Weimar leverde een drietal composities. Mogelijk was Johann Ernst sowieso de initiatiefnemer van de transcripties, want toen hij in 1713 van een studiereis naar Utrecht terugkwam, had hij een stapel in Amsterdam uitgegeven partituren met Italiaanse orkestmuziek in zijn bagage.

Het is niet helemaal duidelijk waarom Bach deze bewerkingen maakte, maar ze hebben ongetwijfeld bijgedragen aan zijn groeiende begrip van de Italiaanse stijl. Van dit ‘zonnige’ Concert in G groot is de componist anoniem gebleven. In de omgang met het zeer beperkte thematische materiaal toont Bach toch zoals gebruikelijk zijn grote kunnen. De Belgische klavecinist Bart Naessens, bij wie we in Brugge te gast waren, vindt dat het werk zo goed in de vingers ligt dat niet uit te sluiten valt dat het concert dat Bach hier bewerkte ook een klavierconcert was, maar dan met orkest.

Concert in G groot
klavecimbel
klavierwerken
Weimar

Klavecinist Bart Naessens

“Als je een transcriptie maakt van een bestaand werk, zorg dan dat het beter is dan het origineel.”

30 april 2020
    22 maart 2017