Siebe Henstra

speelt klavecimbel in de Nederlandse Bachvereniging.

Siebe Henstra studeerde hij klavecimbel bij Ton Koopman en Gustav Leonhardt in Amsterdam en bouwde op zijn 16de zijn eerste klavecimbel. Hij maakte deel uit onder meer de het Orkest van de Achttiende Eeuw en het Koninklijk Concertgebouworkest.

Onder leiding van dirigenten als Gustav Leonhardt, Frans Brüggen en Jos van Veldhoven werkte hij mee aan talloze CD-, radio-, TV-, en operaproducties. Hij gaf masterclasses en concerten in de meeste Europese landen, Rusland, de VS, Mexico en Japan. Hij was prijswinnaar op klavecimbelconcoursen te Edinburgh (1982) en Amsterdam (1987).

Als hoofdvakdocent klavecimbel is hij sinds 1988 verbonden aan het Utrechts Conservatorium en van 2017-2021 ook aan het Koninklijk Conservatorium. Hij maakte diverse CD-opnames op klavecimbel en klavichord. Een opname van Sweelinck werd onderscheiden met een Edison, Deutsche Schallplatten Kritik Preis en een 10 in luister. Ook verzorgde hij een bekroonde editie voor Bärenreiter van de zogeheten Bach transcripties van Gustav Leonhardt.