Young Bach Fellows experimenteren bij Nederlandse Bachvereniging

START VAN TWEEJARIG JONG TALENTPROGRAMMA

Per ingang van seizoen 2022-2023 is een nieuwe lichting Young Bach Fellows gestart bij de Nederlandse Bachvereniging. De groep jonge musici is afgelopen maanden geworven voor een tweejarig traject, lopend in 2022-2023 en 2023-2024. Met het Young Bach Fellowship (YBF) biedt de Bachvereniging een podium aan jonge musici die zich verder willen ontwikkelen in de barokmuziek. Het ensemble begeleidt hen bij het ondernemerschap dat het vak van musicus vandaag de dag vraagt.

Het mes snijdt aan twee kanten
Directeur Willemijn Mooij vertelt: “De Bachvereniging beschouwt het als een voorrecht om haar kennis en expertise over te dragen op een nieuwe generatie musici. Het Young Bach Fellowship is daarbij een belangrijk initiatief. Door te investeren in jong talent snijdt het mes aan twee kanten: de Bachvereniging versterkt het ensemble door kennis te maken met de nieuwe generatie, terwijl jonge musici de kans krijgen mee te spelen of zingen in een van de meest toonaangevende oude muziekgezelschappen van dit moment.”

Broedplaats voor jong talent
Deelnemers aan het YBF spelen en zingen mee in producties van de Bachvereniging, worden intensief begeleid door de instrumentalisten en zangers van de Bachvereniging en ontvangen coaching op het gebied van marketing, communicatie en zakelijke professionaliteit. Het Fellowship is een broedplaats waar jong talent de ruimte krijgt te experimenteren, zich te ontwikkelen en nieuwe samenwerkingen aan te gaan. Violiste Iris Kengen kijkt uit naar het Fellowship: “Ik verheug me op alle bijzondere projecten; spelen met de Bachvereniging is een droom die uitkomt.”

De Fellows zijn:
Anna Bachleitner (sopraan)
Georgia Burashko (alt)
Samuel Wong (bas)
Iris Kengen (viool)
Ivan Saez Schwartz (altviool)
Anna Litvinenko (cello)
Giuseppe Ciraso-Cali (contrabas)
Hannah Voss (fagot)

Van de vorige lichting spelen en zingen twee Fellows in de kernbezetting van het ensemble; diverse musici van de groep behoren inmiddels tot de vaste remplaçanten. Het YBF-programma wordt ondersteund door het Jos van Veldhoven Fonds. Bekijk op bachvereniging.nl/young-bach-fellowship een video over het YBF (met Fellows van de vorige lichting).