Young Bach Fellowship

Jong talentprogramma van de Bachvereniging

Sinds 2013 kent de Nederlandse Bachvereniging een Young Bach Fellowship. Met het Young Bach Fellowship bieden we een podium aan jonge musici die zich verder willen ontwikkelen in de barokmuziek en begeleiden we hen bij het ondernemerschap dat het vak van musicus vandaag de dag vraagt.

Het Young Bach Fellowship van de afgelopen jaren werd mogelijk gemaakt met steun van het Gieskes Strijbis Fonds. Met de oprichting van het Jos van Veldhoven Fonds zijn er opnieuw middelen beschikbaar om het Young Bach Fellowship voort te zetten. Ook het Dioraphte Fonds heeft een bijdrage aan het Young Bach Fellowship gedoneerd.

Deelnemers aan het Young Bach Fellowship krijgen de kans mee te spelen met een productie van de Bachvereniging, ze krijgen een mentor toegewezen, worden gecoacht en krijgen steun vanuit marketing en productie. Het fellowship is een broedplaats waar jong talent de ruimte krijgt te experimenteren, zich te ontwikkelen en nieuwe samenwerkingen aan te gaan.

In het voorjaar van 2019 stellen we onze Young Bach Fellows graag aan u voor. Houdt u de website in de gaten om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen, concerten en andere activiteiten.

Deelnemen aan het Young Bach Fellowship?
Het YBF is ingericht op een deelname tijdens twee concertseizoenen: 2019-2020 en 2020-2021.

Tijdens deze twee concertseizoenen kunnen de fellows deelnemen aan de volgende projecten:

• Concerto Supergrosso (voorjaar 2020), alleen instrumentalisten (geen traverso)
• Matthäus-Passion (voorjaar 2020), vocalisten en instrumentalisten
• Bach & Sandström: Singet dem Herrn (voorjaar 2020), alleen vocalisten
• Mozarts Requiem (najaar 2020), alleen vocalisten en strijkers
• Matthäus-Passion (voorjaar 2021), vocalisten en instrumentalisten

Voor deelname aan de projecten gelden de tarieven voor vocalisten en instrumentalisten van de Nederlandse Bachvereniging.

Naast deelname aan bovenstaande projecten krijgen de fellows:
• Portret- en groepsfoto's, gemaakt door een professionele fotograaf
• 1 vrijkaart per project van de Nederlandse Bachvereniging (indien beschikbaar)

Wat verwachten wij van de fellows?
• Deelname aan alle bovenstaande projecten in de seizoenen 2019-2020 en 2020-2021 is verplicht
• De fellows nemen deel aan een sessie met de afdeling Marketing, communicatie & verkoop van de Nederlandse Bachvereniging (een dagdeel op maandag 9 september 2019)
• De fellows nemen deel aan een sessie met de afdelingen Financiën en Productie van de Nederlandse Bachvereniging (een dagdeel in juni 2020, datum NTB)

Wilt u meer informatie?
Neem contact op met Hilde Van Ruymbeke via hilde.vanruymbeke@bachvereniging.nl.

Wilt u het Young Bach Fellowship financieel ondersteunen?
Neem contact op met Liza Westendorp (hoofd Development) via development@bachvereniging.nl. Zij vertelt u graag over alle mogelijkheden.