Young Bach Fellowship

Jong talentprogramma van de Bachvereniging

Sinds 2013 kent de Nederlandse Bachvereniging het Young Bach Fellowship. Met het Young Bach Fellowship bieden we een podium aan jonge musici die zich verder willen ontwikkelen in de barokmuziek en begeleiden we hen bij het ondernemerschap dat het vak van musicus vandaag de dag vraagt.

Deelnemers aan het Young Bach Fellowship krijgen de kans mee te spelen met een productie van de Bachvereniging, ze krijgen een mentor toegewezen, worden gecoacht en krijgen steun vanuit onze afdelingen marketing en productie. Het fellowship is een broedplaats waar jong talent de ruimte krijgt te experimenteren, zich te ontwikkelen en nieuwe samenwerkingen aan te gaan.

Dit zijn de fellows in concertseizoenen 2019-2020, 2020-2021 en 2021-2022:

Amelia Berridge, sopraan Oscar Verhaar, countertenor Jasper Dijkstra, tenor

Jonathon Adams, bas Takuto Takagishi, viool Manja Kruidhof-Okkerse, viool

Alaia Ferran, altviool Carlos Leal Cardin, cello Yussif Barakat, contrabas
 Katharina Humpel, hobo David Westcombe, traverso Masako Awaji, klavecimbel

Tijdens concertseizoenen 2019-2020, 2020-2021 en 2021-2022 nemen de fellows deel aan de volgende projecten:
Concerto Supergrosso (voorjaar 2020), alleen instrumentalisten (geen traverso)
Bach to the future (21 februari 2021). Tijdens Bach to the future voeren de fellows hun zelfgemaakte programma 'Schilderijententoonstelling' uit, waarin muziek wordt begeleid met beelden. Dit programma wordt later ook opgenomen voor het jongtalentproject van AVROTROS Klassiek en aan het begin van seizoen 2021-2022 nogmaals uitgevoerd.

Het Young Bach Fellowship van de afgelopen jaren werd mogelijk gemaakt met steun van het Gieskes Strijbis Fonds. Met de oprichting van het Jos van Veldhoven Fonds zijn er opnieuw middelen beschikbaar om het Young Bach Fellowship voort te zetten. Ook het Dioraphte Fonds, Instituut Gak en het Prins Bernhard Cultuurfonds leveren een bijdrage aan het Young Bach Fellowship.

Wilt u meer informatie?
Neem contact op met Hilde Van Ruymbeke via hilde.vanruymbeke@bachvereniging.nl.

Wilt u het Young Bach Fellowship financieel ondersteunen?
Kijk op onze website naar de mogelijkheden of neem contact op met Liza Westendorp (hoofd Development) via development@bachvereniging.nl.