Onder leiding van René Jacobs

Matthäus-Passion 2021 Matthäus-Passion 2021

De achtergrond

Matthäus-Passion 2021

Een onsterfelijk meesterwerk valt niet zomaar uit de lucht, zelfs de Matthäus-Passion niet. René Jacobs neemt u mee in een prille versie.

Het vroegste muzikale spoor van de Matthäus.“

De Nederlandse Bachvereniging keert dit seizoen terug naar de bron van de Matthäus-Passion. De ‘Frühfassung’ is het vroegste muzikale spoor van Bachs grootste werk. Wie de latere partituur uit 1736 in haar hart heeft gesloten – wie niet? – zal in deze versie uit 1729 worden verrast door andere stemmen in sommige aria’s, een koraal meer of minder en nu en dan onverwachte kleuren in het orkest. Doorgewinterde luisteraars zullen bovendien ontdekken hoe Bach in deze vroege versie nog sleutelt aan de dubbelkorigheid die de ‘definitieve’ Matthäus tot zo’n monument maakt. Zeker is dat operadirigent René Jacobs zijn dramatische instinct volledig zal uitleven op de geniale dialogen, de imposante koren en de overrompelende mix van stijlen die Bach elk tot in de puntjes beheerste.

Het concert

Werken en Uitvoering

Werken

JOHANN SEBASTIAN BACH