Vioolsonate in G groot

• 3. Largo
  • 4. Presto

Italiaanse zwier

Muziek waarbij de wijn moet vloeien

Zo hoort het. Tenminste, zo stelden Bach en zijn tijdgenoten het zich voor. Instrumentale werken zoals deze vioolsonate voeren we tegenwoordig steevast in concertzalen op. Maar, in de tijd van Bach klonk dit soort muziek bij diners van de elite of feesten van muzikale vrienden. Er mag dus gerust wat bier en wijn vloeien bij deze kamermuziek. Graag zelfs.

Toen Bach deze sonate schreef, was hij al een tijdje aan het werk in Leipzig, waar hij een kroostrijk gezin onderhield. Zijn zonen bleken uitzonderlijk begaafd en ook zijn tweede vrouw Anna Magdalena bleek zeer muzikaal. Leergierig was ze ook: ze leerde vol overgave klavecimbel spelen en kopieerde de stukken van haar man, die ze blijkbaar grondig wilde begrijpen. Dit stuk is alleen bekend uit een afschrift van haar hand.

Bach had aan het hof van Köthen al eerder vioolsonates gecomponeerd. Hierbij kreeg niet alleen de viool maar ook het klavecimbel melodielijnen toebedeeld. Uitzonderlijk, want het klavier kreeg vaak alleen een begeleidende rol in sonates. In deze sonate, hier opgenomen voor All of Bach tijdens het feestprogramma Bachs Brouwerij, is de ‘normale’ situatie hersteld: de viool heeft de melodie, de andere instrumenten (klavecimbel, cello en theorbe) spelen alleen de baslijn en de akkoorden. Zo horen we een conventionele, maar o zo zwierige sonate in op en top Italiaanse stijl.

Vioolsonate in G groot
viool