Fuga in g klein

Fuga in g klein

BWV 1026 uitgevoerd door Shunske Sato en Diego Ares
Studio 150 – Bethlehem Kerk, Amsterdam

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Bachs vroegste kamermuziek

Een fuga die lang niet aan Bach werd toegeschreven, laat de kiem van zijn latere werk zien

Aan Bachs enorme productiviteit kleeft een voor- en nadeel. Het voordeel: al zijn er tussen zijn tijd en de onze honderden werken van hem verloren gegaan, er zijn alsnog meer dan duizend werken van hem over. Het nadeel: Bachs werken zijn zo talrijk en divers van aard dat het lastig kan zijn om vast te stellen of een bepaald werk van hem is.

Dit werk, de fuga in g klein BWV 1026, werd al sinds de negentiende eeuw toegeschreven aan Bach: het komt uit de juiste omgeving en tijd, rond 1714, om het in zijn Weimar-periode te plaatsen. Dat zou het Bachs oudste kamermuziekstuk maken. Toch ontstond er in de twintigste eeuw verwarring over de oorsprong van deze fuga. De fuga klinkt niet als de Bach die we kennen, en concreet bewijs dat het stuk van Bachs hand kwam ontbrak. Een soortgelijk lot trof de cantate Nach dir, Herr, verlanget mich uit dezelfde periode.

In 2005 kwam de Duitse musicoloog Peter Wollny met het bewijs dat dit werk toch echt van Bach is. Daarmee laat hij ons achter met de vraag: in hoeverre klopt ons beeld van Bachs muzikale stijl, zeker in zijn vroege periode? Bij nadere inspectie echter valt in deze fuga Bachs latere stijl al te bespeuren: de vele dubbelgrepen en de tweestemmige textuur van dit werk lijken een opmaat naar de virtuoze Sonates en partita’s voor viool solo.

 

BWV
1026
Titel
Fuga in g klein
Instrument
klavecimbel, viool
Genre
kamermuziek
Jaartal
1714 - 1717
Stad
Weimar

Met steun van

Zev Shapiro

Achtergrondvideo's

Shunske Sato en Pieter Affourtit

“Wat zijn de verschillen tussen de moderne en barokviool en -stok?”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    19 januari 2023
  • Opnamedatum
    4 november 2020
  • Locatie
    Studio 150 – Bethlehemkerk, Amsterdam
  • Viool
    Shunske Sato
  • Klavecimbel
    Diego Ares
  • Instrument
    Joel Katzman, 1991 naar Ruckers, 1638
  • Regie, camera en licht
    Gijs Besseling
  • Muziekopname
    Guido Tichelman, Joeri Saal
  • Audiomontage en -mix
    Guido Tichelman
  • Camera, licht
    Danny Noordanus
  • Datahandling
    Stefan Ebels
  • Assistent audioregie
    Marloes Biermans
  • Productie
    Jessie Verbrugh
  • Met steun van
    Zev Shapiro

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!