Vioolconcert in a klein

• 2. Andante
  • 3. Allegro assai

Hét vioolconcert

Dit is zo’n beetje het eerste concert wat je tegenkomt als violist met talent

Velen zullen dit Vioolconcert in a klein meteen herkennen, misschien zelfs met een specifieke violist in herinnering. In tegenstelling tot veel van Bachs andere werken is het nooit helemaal van het repertoire verdwenen. Eind achttiende eeuw circuleerde het al in Berlijn, en dat bleef zo. In december 1840 vroeg Felix Mendelssohn als voorbereiding op een reeks ‘historische concerten’ met het Gewandhausorkest in Leipzig aan zijn zus Fanny in Berlijn om kopieën van dit concert. In januari 1841 stuurde ze hem de muziek. Het werk werd uiteindelijk niet in de concertreeks uitgevoerd, maar de concertmeester van het Gewandhausorkest, Ferdinand David (1810-1873), kreeg de partituur op 19 januari van Mendelssohn als geschenk (het handschrift is nu in de Verenigde Staten).

Mendelssohn was in 1838 met deze concerten met ‘oude muziek’ begonnen, maar hij was niet de eerste. Al in 1824 deed dirigent Peter Joseph von Lindpaintner (1791-1856) in Stuttgart hetzelfde. In 1838 volgende daar een tweede reeks, in reactie op Mendelssohns concerten. Zo werd Bachs Vioolconcert in a klein op 4 december in Stuttgart gespeeld door de uitmuntende violist Bernhard Molique (1802-1869). De muziek werd voor het eerst gedrukt in 1852. Dat leidde tot nieuwe uitvoeringen. Op 31 maart 1860, Bachs verjaardag, speelde Julius Eichberg (1824-1893) het concert voor het eerst in de Verenigde Staten. Een recensent betreurde de keuze: “Bachs concerto mag dan geleerd zijn, maar het is erg zwaar en ongeïnspireerd”. Jammer dat zo’n goede violist als Eichberg zulke “ouderwetse composities” speelde “die niets te bieden hebben behalve hun oudheid”.

In april 1945, in de donkerste oorlogsdagen, maakte de Nazi-tegenstander van het eerste uur Adolf Busch (1891-1952) een ontroerende opname van het concert in een voormalige Duitse bierhal (!) in New York, waarmee hij Bach uit handen van de Nazi’s lijkt te willen redden. Zo maakt iedere violist en iedere generatie zich het concert opnieuw eigen. “Dit concert is zo’n beetje het eerste concert dat je tegenkomt als kleine violist met talent”, aldus artistiek leider en concertmeester van de Bachvereniging, Shunske Sato. “Het is lang geleden dat ik deze muziek voor het eerst op mijn lessenaar had staan. In de afgelopen jaren, dankzij de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk, heeft dit concert zich enorm verdiept in mijn geest – het is groter en belangrijker geworden. Ik heb Bachs taal steeds beter leren kennen, een instinct voor zijn muziek ontwikkeld.”

Concert in a klein
viool
orkestwerken
rond 1720?
Köthen

Met steun van

Eleven Floawers Foundation

Shunske Sato en Pieter Affourtit

“Wat zijn de verschillen tussen de moderne en barokviool en -stok?”

18 maart 2021
    16 mei 2019