Klavecimbelconcert in A groot

Klavecimbelconcert in A groot

BWV 1055 uitgevoerd door Francesco Corti en de Nederlandse Bachvereniging
Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam

  • Menu
  • 1. Allegro
  • 2. Larghetto
  • 3. Allegro ma non tanto

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Afspiegeling van een ideaal

Het tweede deel van dit concert is een opera-achtig lamento

Opvallend eigenlijk, dat onderzoekers van bijna al Bachs klavecimbelconcerten weten of vermoeden dat er eerder een versie voor een ander solo-instrument van bestond. Alsof Bach bewust niet rechtstreeks een klavecimbelconcert wilde schrijven. Misschien zag Bach een compositie meer als een abstract ideaal, waarvan de verschillende versies enkele concrete afspiegelingen waren, die ieder steeds weer een andere aspect uitlichtten. Een compositie als een vrijwel eindeloze bron van muzikaal potentieel.

Aan dit Klavecimbelconcert in A groot, BWV 1055, lag wellicht een concert voor hobo d’amore ten grondslag, zo suggereren onder meer de toonsoort en het feit dat het klavecimbel eigenlijk alleen met de rechterhand echt concerterend speelt. Behalve Bach zelf wisten luisteraars in zijn eigen tijd waarschijnlijk niet dat het solo-instrument eerst een hobo was. Als u dit niet had gelezen had u het wellicht ook niet vermoed.

Toch speelt Bach graag met de muzikale kennis van zijn publiek. Of hij, bijvoorbeeld in Dresden, wel eens naar de opera ging, weten we niet, maar een deel van zijn publiek ongetwijfeld wel. In het tweede deel van dit concert lijken de chromatische dalende baslijn en het langzaam wiegende ritme van de strijkers wel een lamento uit een Italiaanse opera. De klavecimbelpartij is haast vocaal. Zo roept Bach hier met strategische muzikale stijlkenmerken in het hoofd van de luisteraar alweer de suggestie op van nog een andere versie.

Bijzonder aan dit concert, zo vertelt klavecinist Franceso Corti, is dat het als enige van al Bachs klavecimbelconcerten een tweede continuopartij heeft en er dus zeker een tweede klavecimbel zal hebben meegespeeld.

BWV
1055
Titel
Concert in A groot
Instrument
klavecimbel
Genre
klavierwerken, orkestwerken
Jaartal
tussen 1733 en 1746
Stad
Leipzig
Bijzonderheden
Waarschijnlijk een bewerking van een eerder door Bach geschreven concert voor hobo d'amore.

Achtergrondvideo's

Klavecinist Francesco Corti

“De passages met viool en klavecimbel maken dit concert bijzonder.”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    3 november 2017
  • Opnamedatum
    3 februari 2017
  • Locatie
    Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam
  • Klavecimbels
    Bruce Kennedy, 1989 naar Michael Mietke en Geert Karman naar J.H. Gräbner, 1774
  • Klavecinist en leiding
    Francesco Corti
  • Viool
    Shunske Sato, Noyuri Hazama
  • Altviool
    Pieter Affourtit
  • Cello
    Lucia Swarts
  • Contrabas
    Hen Goldsobel
  • Klavecinist
    Siebe Henstra
  • Regie
    Lucas van Woerkum
  • Muziekopname
    Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt, Pim van der Lee
  • Audiomontage- en mix
    Guido Tichelman
  • Camera
    Jochem Timmerman, Rene Holbrugge, Kenneth Dirkzwager
  • Stagiair camera
    Klazina Westra
  • Licht
    Zen Bloot
  • Regieassistent
    Stijn Berkhouwer
  • Settechniek
    Justin Mutsaers
  • Datahandling
    Jesper Blok
  • Projectmanager NEP
    Peter Ribbens
  • Interview
    Onno van Ameijde, Marloes Biermans
  • Productie concert
    Marco Meijdam
  • Productie opname
    Jessie Verbrugh

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!