

Süßer Trost, mein Jesus kömmt
BWV 151 uitgevoerd door de Nederlandse Bachvereniging
onder leiding van Jos van Veldhoven
Grote Kerk, Naarden
Achter de muziek
Klein en wonderlijk
Intieme muziek met een van de mooiste aria's voor sopraan.
In deze kerstcantate draait het om verbazing en nederigheid. In een van de mooiste aria’s die Bach ooit schreef, verwondert de sopraan zich over het breekbare kind in de kribbe. Het begin is een wiegelied, begeleid door een fluit op een bedje van hobo d’amore en strijkers. De sfeer doet denken aan de pastorale in het tweede deel van het Weihnachts-Oratorium. In het middendeel van de aria slaat de stemming om. Daar overheerst de vreugde, de twaalfachtstenmaat verandert in een vierkwartsmaat.
De intimiteit van deze cantate wordt nog versterkt doordat de hele tekst is geschreven in de ik-figuur en er behalve het slotkoraal niet vierstemmig gezongen wordt. Wel is er voor alle solisten een recitatief of een aria. De alt omschrijft heel mooi de tegenstellingen in het kerstverhaal: de armoede van Jezus brengt ons rijkdom, zijn nederigheid belooft ons heil. Dit illustreert Bach met onlogische sprongen, chromatiek en zuchtende figuren. Ook het slotkoraal is ingetogen.
- BWV
- 151
- Titel
- Süßer Trost, mein Jesus kömmt
- Instrument
- Sopraan
- Genre
- cantates
- Jaartal
- 1725
- Stad
- Leipzig
- Tekstdichter
- Georg Christian Lehms, 1711
- Bestemming
- Derde kerstdag
- Eerste uitvoering
- 27 december 1725
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
1. Arie (Sopran)
Süßer Trost, mein Jesus kömmt,
Jesus wird anitzt geboren!
Herz und Seele freuet sich,
denn mein liebster Gott hat mich
nun zum Himmel auserkoren.
2. Rezitativ (Bass)
Erfreue dich, mein Herz,
denn itzo weicht der Schmerz,
der dich so lange Zeit gedrücket.
Gott hat den liebsten Sohn,
den er so hoch und teuer hält,
auf diese Welt geschicket.
Er lässt den Himmelsthron
und will die ganze Welt
aus ihren Sklavenketten
und ihrer Dienstbarkeit erretten.
O wundervolle Tat!
Gott wird ein Mensch und will auf Erden
noch niedriger als wir
und noch viel ärmer werden.
3. Arie (Alt)
In Jesu Demut kann ich Trost,
in seiner Armut Reichtum finden.
Mir macht desselben schlechter Stand
nur lauter Heil und Wohl bekannt,
ja, seine wundervolle Hand
will mir nur Segenskränze winden.
4. Rezitativ (Tenor)
Du teurer Gottessohn,
nun hast du mir den Himmel aufgemacht
und durch dein Niedrigsein
das Licht der Seligkeit zuwege bracht.
Weil du nun ganz allein
des Vaters Burg und Thron
aus Liebe gegen uns verlassen,
so wollen wir dich auch
dafür in unser Herze fassen.
5. Choral
Heut schleußt er wieder auf die Tür
zum schönen Paradeis,
der Cherub steht nicht mehr dafür,
Gott sei Lob, Ehr und Preis.
Vertaling
1. Aria
Zoete troost, mijn Jezus komt,
Jezus wordt nu geboren!
Mijn hart en mijn ziel zijn verheugd,
want mijn liefste God heeft mij
nu uitverkoren voor de hemel.
2. Recitatief
Wees verheugd, mijn hart,
want nu wijken de smarten,
die al zo lang op je drukken.
God heeft zijn liefste Zoon,
die hij zo hoogacht,
naar deze wereld gestuurd.
Hij verlaat de hemelstroon
en wil de hele wereld
verlossen van de slavenketenen
en dienstbaarheid.
O, wat een wondermooie daad!
God wordt mens en wil op aarde
nog lager zijn dan wij
en nog veel armer.
3. Aria
Uit de deemoed van Jezus put ik troost,
in zijn armoede vind ik rijkdom.
Zijn nederigheid belooft voor mij
alleen zegeningen en welbevinden,
ja, zijn hand is vol van wonderen
en wil alleen zegenkransen
om mij wikkelen.
4. Recitatief
Jij, de edele zoon van God,
hebt de hemel voor mij ontsloten
en door jouw nederigheid
het licht van de zaligheid teweeggebracht.
Omdat alleen jij
de burcht en troon van de vader
uit liefde om ons hebt verlaten,
daarom willen wij je ook
opnemen in ons hart.
5. Koraal
Vandaag ontsluit hij voor ons weer de deur
naar het mooie paradijs,
De cherubijn staat er niet langer voor,
God zij geloofd, geëerd en geprezen.
Credits
-
- Publicatiedatum
- 22 december 2017
-
- Opnamedatum
- 17 december 2015
-
- Locatie
- Grote Kerk, Naarden
-
- Dirigent
- Jos van Veldhoven
-
- Sopraan
- Maria Keohane
-
- Alt
- Alex Potter
-
- Tenor
- Charles Daniels
-
- Bas
- Matthias Winckhler
-
- Viool 1
- Shunske Sato, Annelies van der Vegt, Lidewij van der Voort, Hanneke Wierenga
-
- Viool 2
- Sayuri Yamagata, Anneke van Haaften, Paulien Kostense
-
- Altviool
- Staas Swierstra, Jan Willem Vis
-
- Cello
- Lucia Swarts, Richte van der Meer
-
- Contrabas
- Robert Franenberg
-
- Traverso
- Frank Theuns
-
- Hobo
- Martin Stadler
-
- Klavecimbel
- Siebe Henstra
-
- Orgel
- Pieter-Jan Belder
-
- Regie en beeldmontage
- Joost Honselaar
-
- Regieassistent
- Ferenc Soetman
-
- Muziekopname
- Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt, Micha de Kanter
-
- Camera
- Jochem Timmerman, Rene Holbrugge, Martin Struif, Chris Reuchgelt
-
- Licht
- Zen Bloot, Patrick Galvin, Henry Rodgers, Emiel van Geenen
-
- Set- en beeldtechniek
- Justin Mutsaers, Glenn van den Eerden
-
- Datahandling
- Charlotte Storm
-
- Projectmanager dutchview
- Peter Ribbens
-
- Interview
- Onno van Ameijde
-
- Productie concert
- Marco Meijdam
-
- Productie opname
- Jessie Verbrugh, Imke Deters
-
- Met dank aan
- Angela Mast
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!