Allabreve in D groot

BWV 589 uitgevoerd door Ton Koopman
Stadtkirche St. Wenzel, Naumburg, Duitsland

Iets ouds, iets nieuws

Een orgelwerk waarin Bach laat zien dat hij met zijn tijd meegaat

Er is geen handschrift van Bach zelf van dit werk, maar in de belangrijkste bron heet het: “Allabreve con pedale pro organo pleno”. Het tweede en derde element van die beschrijving zijn duidelijk: ‘con pedale’, dus met pedaal, en ‘pro organo’, dus voor het orgel. Ook het ‘allabreve’ is op zich niet ingewikkeld: het is een tempoaanduiding die betekent dat de hele noot de teleenheid is (de eenheid die je intuïtief met je voet meetikt). Maar hier lijkt ‘allabreve’ ook te staan voor een stijl: de stile antico.

In Bachs tijd waren er, simpel gesteld, twee theoretische componeermodellen. De moderne stijl was wat we nu meestal met barokmuziek associëren: snelle loopjes, harmonische wendingen, plotselinge dissonanten, contrasten in tempo en dynamiek. De stile antico was de oude stijl, volgens de compositieregels die in de zestiende eeuw de norm waren. Sinds het begin van de zeventiende eeuw bleef die naast de nieuwe stijl bestaan. De stile antico werd gekenmerkt door rustig en vooral stapsgewijs lopende lijnen en meestal weinig harmonische strapatsen. In Bachs tijd werd de stile antico geassocieerd met kerkmuziek, statigheid en plechtigheid.

Bach beheerste beide stijlen – oud en nieuw - tot in de puntjes en kon ze naar zijn hand zetten. Ook in BWV 589 doet hij dat. Ritmisch blijft alles ‘antico’, en het beginthema keert voortdurend, volgens de regels van de stijlvorm, door het hele stuk heen in alle stemmen terug. Maar harmonisch wordt het stukje bij beetje avontuurlijker. Bach begint verder af te dwalen van de begintoonsoort en nog weer verderop sluipen er af en toe chromatische passages binnen. Kort voor het eind, vlak voordat het pedaal op de lange en lage slotnoot stil blijft staan, houdt hij de luisteraar nog even bij de les met een duidelijk ‘moderne’ harmonische wending. Stile antico, jazeker, maar wel in een modern jasje.

Allabreve in D groot
orgel
orgelwerken
Weimar?
Het thema ontleende Bach deels uit een concert voor hobo en strijkers van Johann David Heinichen

Met steun van

Professor Howard Fee

Organist Ton Koopman

“Hildebrandt was voor Johann Sebastian Bach dé orgelbouwer. Bach heeft dit Hildebrandt-orgel in Naumburg nog ingewijd en gekeurd.”

26 oktober 2023
    13 september 2020