Concert in C groot

Concert in C groot

BWV 594 uitgevoerd door Peter Kofler
Jacobikerk, Uithuizen

  • Menu
  • 1. (...)
  • 2. Adagio
  • 3. Allegro

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Wonderlijke paradox

Over de Mogol circuleerden in Bachs tijd veel feiten en fabels.

Dit energieke Concert in C groot maakt deel uit van een groep van vijf transcripties van concerten van onder meer Antonio Vivaldi (BWV 592-596). Bach schreef ze in Weimar rond 1713, toen hij in dienst was van het hof van Sachsen-Weimar. De neef van zijn werkgever, de jonge prins Johann Ernst von Sachsen-Weimar, voorzag Bach van nieuwe muziek, vers van de pers vanuit Nederland. Zo maakte Bach kennis met concerten van Vivaldi, die hij vervolgens voor orgel transcribeerde.

Of Vivaldi’s Concert in D groot, dat Bach in dit Orgelconcert in C groot als model gebruikt, ook door Johann Ernst is meegenomen uit Amsterdam, weten we niet. De versie die Bach kende en bewerkte, is niet op één enkele bron terug te voeren en bevat lange passages voor soloviool die uit verschillende handschriften komen. Het concert draagt een exotische bijnaam: ‘Il grosso Mogul’. We weten niet precies waarom en we weten ook niet wie of wat ermee bedoeld werd: het Mogolrijk in Indië, de grote Mogol zelf, of de fabelachtige grote diamant die de Mogol zou bezitten? 

De bijnaam staat op een handschrift van Vivaldi’s concert in Schwerin, in noord-Duitsland en het is dus goed mogelijk dat Bach het concert ook onder die naam kende. Over de Mogol circuleerden in Bachs tijd veel feiten en fabels. Een boek over Der Staat des grossen Mogol uit ongeveer 1710 beschrijft tot in detail de onvoorstelbare rijkdom van het paleis en de Mogol. 

Maar misschien waren Venetië en Vivaldi voor Bach – zelf allerminst een wereldreiziger – wel exotisch genoeg. In ieder geval heeft Bach opvallend weinig aan Vivaldi’s oorspronkelijke noten veranderd. Zo ontstaat een wonderlijke paradox: het orgel kan met zijn meerdere klavieren voor handen en voeten een heel orkest simuleren, maar hier springen vooral de lange passages in het oor waarin het hele orgel slechts één opgewonden soloviool imiteert.

BWV
594
Titel
Concert in C groot
Instrument
Orgel
Genre
orgelwerken
Jaartal
ca. 1713
Stad
Weimar
Bijzonderheden
Naar Concert in D groot voor viool en orkest, ‘Il grosso Mogul’ van Antonio Vivaldi

Achtergrondvideo's

Organisten over het Schnitger orgel

“Schnitger is de Stradivarius van de orgelbouw.”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    6 februari 2020
  • Opnamedatum
    18 juli 2019
  • Locatie
    Jacobikerk, Uithuizen
  • Organist
    Peter Kofler
  • Orgel
    Arp Schnitger, ca. 1700
  • Regie en beeldmontage
    Robin van Erven Dorens
  • Muziekopname
    Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt
  • Audiomontage en -mix
    Guido Tichelman
  • Camera
    Onno van der Wal
  • Licht
    Gregoor van de Kamp
  • Interview
    Robin van Erven Dorens, Marloes Biermans
  • Productie
    Jessie Verbrugh, Stefan Ebels
Help ons All of Bach te voltooien Help ons All of Bach te voltooien

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!