Christ, unser Herr, zum Jordan kam

Christ, unser Herr, zum Jordan kam

BWV 684 uitgevoerd door Reitze Smits
Lutherse Kerk, Den Haag

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Loutering door het water

Na de doop volgt een nieuw leven, en dat is reden tot vreugde.

Deze koraalbewerking loopt over van opgewektheid. Luthers hymne ‘Christ, unser Herr, zum Jordan kam’ is er dan ook een met een bijzondere belofte: die van een nieuw leven. Christus is in de Jordaan gedoopt door Johannes en doopt ons om onze zonden af te wassen. Maar het doopwater is niet zomaar water: het is gekleurd met het bloed van Christus. Door het water van de dood wordt de dopeling in Christus herboren. Terwijl in het pedaal de koraalmelodie in lange notenwaarden klinkt, kabbelt het rivierwater in snelle nootjes lustig over twee klavieren heen en weer, zonder ergens door de wal gekeerd te worden. In de vierstemmige uitwerking zitten veel vraag- en antwoordspelletjes tussen de drie hoogste partijen, die de zorgeloze saamhorigheid van de gelouterden nog eens benadrukken. 

Clavier-Übung
Bach publiceerde in Leipzig tussen 1731 en 1741 vier delen Clavier-Übung, een titel die Johann Kuhnau, zijn voorganger als Thomascantor, al eerder had gebruikt voor soortgelijke bundels met werk voor orgel en klavecimbel. De composities zijn zeer verschillend van aard en hebben, anders dan de titel doet vermoeden, een hoge moeilijkheidsgraad. Alle op dat moment gangbare stijlen, genres en technieken voor klavecimbel en orgel laat Bach de revue passeren, maar dan in de superieure vorm waar alleen hij het patent op had. 

Clavier-Übung I (1731) bevat de zes partita's, BWV 825-830, Clavier-Übung II (1735) het Concerto nach italienischem Gusto, BWV 971 en de Ouverture nach französischer Art, BWV 831, en Clavier-Übung IV (1741) de Goldbergvariaties, BWV 988. Clavier-Übung III (1739) is als enige en omvangrijkste deel bestemd voor orgel en bevat voornamelijk koraalbewerkingen, dat wil zeggen orgelpreludes gebaseerd op Lutherse kerkliederen. Van ieder koraal maakte Bach twee versies: een voor groot orgel en een voor een kleiner orgeltype. De meeste koralen verwijzen naar de zes pijlers van de catechismus. Het is onduidelijk of Bach ze ook tijdens de dienst speelde, of dat hij er misschien voor eigen gebruik zijn muzikale ideeën in uitwerkte, zonder zicht op een publieke uitvoering.

BWV
684
Titel
Christ, unser Herr, zum Jordan kam
Instrument
orgel
Genre
orgelwerken
Serie
Clavier-Übung III
Jaartal
1739
Stad
Leipzig

Achtergrondvideo's

Organist Reitze Smits

“Reitze Smits vertelt over een van Bachs favoriete registers.”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    25 juli 2014
  • Opnamedatum
    28 november 2013
  • Locatie
    Lutherse Kerk, Den Haag
  • Organist
    Reitze Smits
  • Registrant
    Arjan de Vos
  • Orgel
    Johann Heinrich Hartmann Bätz, 1762
  • Productie
    Frank van der Weij
  • Cameraregie
    Jan Van den Bossche
  • Directors of photography
    Jorrit Garretsen, Sal Kroonenberg
  • Muziekproductie, montage & mix
    Holger Schlegel
  • Beeldmontage
    Dylan Glyn Jones
  • Kleurcorrectie
    Martijn de Haas
  • Productie-assistentie
    Imke Deters, Zoë de Wilde

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!