Partita nr. 2 in c klein

Achter de muziek

Verhaal

Bach als lichttechnicus

In deze partita laat Bach je steeds een andere scène zien

De ambitieuze, lastige Tweede partita opent met een al even ambitieuze ‘Sinfonia’. Bach gebruikt hier aanvankelijk de gepunteerde, statige ritmes van de Franse ouverture — padám, padám, padám. Die vorm werd negentig jaar voor de publicatie van Bachs partita’s uitgevonden aan het Franse hof door componist Jean-Baptiste Lully, die er zijn opera’s mee opende, en de deftige ballets de cour waar de Zonnekoning en zijn hof op dansden. In de achttiende eeuw had het typische ritme zich in allerlei soorten muziek gewurmd, onder andere in het toetsenbordgenre waarin Bach zijn werken wereldkundig maakte: de Suite, op zijn Italiaans partita genoemd.

Bachs ouverture in deze partita is bijzonder duister en zwaar. Als schaduwen vallen de mineurakkoorden over de luisteraar heen. Maar dan lijkt het bijna alsof Bach vergeet in welk genre hij componeert. De massieve openingsakoorden smelten weg, en een bedachtzamere lijn, begeleid door een lopende bas, begint zich uit te spinnen - voor ook die lijn zich na een uitgecomponeerde cadenza neerlegt en een tweestemmige fuga begint te snorren, te snel om mentaal te kunnen volgen, met sequensen die ons bijna efficiënt naar de slotcadens leiden. En dan is daar ineens weer het gepunteerde ritme van eerder: het slotakkoord.

Binnen een paar minuten moeten we drie keer omschakelen om Bach te kunnen volgen. En ook in de opvolgende delen houdt Bach ons scherp. Bach is als een lichttechnicus: door een spotlight hier, een kleurfilter daar, laat hij je in de Tweede partita steeds een andere scène zien.

BWV

• Met steun van
    The Miller Family Charitable Foundation

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!