Partita nr. 6 in e klein

• 7. Gigue

Een gecompliceerd muzikaal bouwsel

In deze ernstige partita komen Franse, Duitse en Italiaanse invloeden samen

In de laatste vijfentwintig jaar van zijn leven liet Bach verschillende werken drukken, vooral klaviermuziek. Hier was een markt voor en als Bach ergens om bekend stond, dan was het om zijn kunnen op het klavier. Zodoende werd tussen 1731 en 1741 de Clavier-Übung gedrukt. Deze verzamelingen kunnen we zien als Bachs muzikale testament: ze zijn het eindpunt van een jarenlange ontwikkeling.

Het eerste deel van de Clavier-Übung is gewijd aan de suite. Deze vorm kwam, zoals de naam al zegt, uit Frankrijk. In Frankrijk werd veel gedanst, en Franse klavecinisten speelden vaak hele reeksen dansen in vaste volgorde – een suite. De Franse cultuur bloeide in deze tijd, zodat de suite ook haar weg naar andere landen vond. Maar cultuur ontwikkelt zich niet in afzondering. De Italianen noemden de suite 'partita' en gaven er hun eigen draai aan. Dat was weer van invloed op Duitse componisten die suites schreven. Bach gebruikt de naam ‘partita’ vrij vaak en doet dat ook in de Clavier-Übung weer.

De Partita BWV 830 is de laatste van het stel in de Clavier-Übung I. Het werk valt op door zijn ernst. Sowieso zijn deze zes partita's serieuzer dan de Engelse en Franse suites die Bach eerder schreef. De componist begint met een lange, meerdelige toccata die doet denken aan Buxtehude – de muziek van zijn jeugd. Ook verderop in het werk kiest Bach vaak voor gecompliceerde muzikale bouwsels. Echt dansant is de muziek niet meer. Maar Bach weet Franse, Duitse en Italiaanse invloeden wel voorbeeldig te combineren tot een homogene stijl waarin elke noot tot zijn recht komt. Een testament waardig.

Partita nr. 6 in e klein
klavecimbel
klavierwerken
Serie
Clavier-Übung I, II, IV, Zes klavierpartita's
Gepubliceerd in 1730, eerste versie rond 1725
Leipzig
Bijzonderheden
Deze partita is een revisie van een eerdere Suite in e klein, BWV 830.1 uit het Clavier-Büchlein für Anna Magdalena Bach.

7 september 2023
    4 november 2020