Suite in A groot

• 4. Bourrée
  • 5. Gigue

In Franse sferen

Bach liet zich in zijn jonge jaren inspireren door Lully en Marais

Deze suite is een van de werken van Bach in het zogeheten Möller-manuscript. Dat werd tussen 1703 en 1707 samengesteld door Bachs oudere broer Johann Christoph, bij wie Johann Sebastian was ingetrokken na de dood van zijn ouders. Bach kan dus hooguit een jaar of 20 kan zijn geweest.

In dat handschrift is ook Franse klaviermuziek te vinden: een chaconne van Lully en suites van Lebèque en Marchand. Bijna alles aan Bachs eigen suite lijkt Frans-geïnspireerd: de muzikale stijl, de spannende harmonieën in de Sarabande en het idee van een Air pour les trompettes. Zowel die Franse titel als de omschrijving zelf doet denken aan klavierbewerkingen van de, ook in Duitsland populaire, muziek van Lully. Bovendien bevat een ander door Johann Christoph Bach samengesteld manuscript uit dezelfde tijd een klavierbewerking van een Air de trompette van Marin Marais die de jonge Johann Sebastian ook gekend moet hebben.

In tegenstelling tot de orgels waarop Bach speelde weten we niet veel over de klavecimbels die hij ter beschikking had. Het varieerde waarschijnlijk van klavichords en spinetten tot grote klavecimbels met twee manualen, zoals hij in 1719 in Köthen zou krijgen. Net als Olivier Fortin moet ook Bach een intieme relatie met zijn instrument(en) hebben gehad. Aan het hof in Weimar, waar Bach werkte toen hij deze suite waarschijnlijk schreef, werd hij in 1709 door prins Johann Ernst betaald om “2 klavecimbels in orde te maken”, maar wat voor type instrumenten dat precies waren weten we niet: Frans, Duits, of – net als Fortins instrument – een mengvorm?

Suite in A groot
klavecimbel
klavierwerken
ca. 1705-1713
Arnstad? Weimar?

Klavecinist Olivier Fortin

“Je voelt meteen zijn grote beheersing en de boeiende harmonische ontwikkeling in de Sarabande.”

4 november 2021
    17 april 2018