Menuet in G groot en g klein

Menuet in G groot en g klein

BWV 841-842 uitgevoerd door Hanna Zhang
Maltezerhuis, Utrecht

  • Menu
  • 1. Menuet in G groot
  • 2. Menuet in g klein
  • 3. Menuet in G groot

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Oefening baart kunst

Een inkijkje in Bachs dagelijkse lespraktijk

Misschien stel je je Bach wel voor op een soort wolk tussen hemel en aarde, waar hij sereen zijn goddelijke inspiratie omzette in de ene na de andere verbluffende cantate. Een dringende correctie is hier dan op zijn plaats: naar de aard van Bachs inspiratie blijft het gissen, maar we weten zeker dat sereniteit bij het componeren ver te zoeken was. Zeker in Leipzig - waar Bach een druk speelschema had en in feite ook een muziekacademie runde - maar net zo goed in zijn eerdere kerk- en hofbanen. Bachs roem als muzikant trok zo veel leerlingen dat hij bijvoorbeeld in Weimar, waar hij niet overdreven veel te spelen en te componeren had, met lesgeven haast meer verdiende dan met zijn vaste baan als organist. 

Hoe die lessen verliepen, weten we dankzij een wel heel bijzondere student: zoon(tje) Wilhelm Friedemann. Op zijn negende ontving hij al een ‘Klavierbüchlein’, waarin vader én zoon muziek noteerden die vingers en brein geleidelijk moest voorbereiden op het grote werk. Zo vinden we er vroege versies van de Inventies en de Sinfonia’s, enkele preludes die later ook in het Wohltemperirte Clavier een plek zouden krijgen, en muziek van andere componisten waaronder dus Wilhelm Friedemann zelf. En heel simpele werkjes als deze twee menuetten. Frans in stijl, want vader Sebastian gebruikte graag onder anderen Couperin om de klavierkunst te onderwijzen. De menuetjes vormen een charmant paar. Het eerste in G groot heeft een gelijkmatig ritme, ideaal om articulatie en een vloeiende aanslag mee te oefenen. Het tweede in g klein bevat al meer contrapunt en vraagt om wat diepere muzikale expressie. 

Jong talent
Eens per twee à drie jaar organiseert de Nederlandse Bachvereniging een talentontwikkelingsproject voor jonge, getalenteerde musici tot 18 jaar. In deze projecten staat de uitvoeringspraktijk van Bachs muziek centraal. Zo brengen we jong talent in aanraking met de historische uitvoeringspraktijk en verdiepen we hun inzicht in Bachs muziek. In dit talentontwikkelingsproject werkten we met de toetsenisten van de toekomst. Zeven internationale toptalenten tussen de 10 en 18 jaar werden na audities geselecteerd en volgden twee masterclasses van Siebe Henstra waarin de talenten liet kennismaken met Bach, het klavecimbel en barokke speeltechnieken en -stijlen. Ze studeerden elk enkele stukken in uit het Klavierbüchlein für Wilhelm Friedemann Bach, waaronder de Negen Kleine Preludes, BWV 924-932, die Bach schreef om zijn zoon Wilhelm Friedemann beter te leren spelen. De ingestudeerde werken namen de jonge klavecinisten in oktober 2024 op voor All of Bach in het Maltezerhuis in Utrecht.

BWV
841-842
Titel
Menuet in G groot and g klein
Instrument
klavecimbel
Genre
klavierwerken
Serie
Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach, Klavierbüchlein für Wilhelm Friedemann Bach
Bijzonderheden
BWV 841-842 worden toegeschreven aan J.S. Bach, mogelijk in samenwerking met zijn zoon Wilhelm Friedemann Bach

Achtergrondvideo's

Masterclass Siebe Henstra voor jonge toetsenisten

“Ik heb het meest geleerd over de articulatie en hoe je de versieringen moet spelen”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    26 juni 2025
  • Opnamedatum
    16 oktober 2024
  • Locatie
    Maltezerhuis, Utrecht
  • Klavecimbel
    Hanna Zhang
  • Instrument
    Titus Crijnen, 1992 naar Johannes Ruckers, 1638
  • Regie en camera
    Robin van Erven-Dorens
  • Muziekopname
    Guido Tichelman, Pim van der Lee
  • Audiomontage en -mix
    Guido Tichelman
  • Camera
    Martijn van Beenen
  • Licht
    Ernst-Jan Thieme
  • Assistent audioregie
    Marloes Biermans
  • Datahandling
    Brechtje van Riel
  • Productie
    Lisanne Marlou de Kok

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!