

Menuet in G groot en g klein
BWV 841-842 uitgevoerd door Hanna Zhang
Maltezerhuis, Utrecht
Achter de muziek
Oefening baart kunst
Een inkijkje in Bachs dagelijkse lespraktijk
Misschien stel je je Bach wel voor op een soort wolk tussen hemel en aarde, waar hij sereen zijn goddelijke inspiratie omzette in de ene na de andere verbluffende cantate. Een dringende correctie is hier dan op zijn plaats: naar de aard van Bachs inspiratie blijft het gissen, maar we weten zeker dat sereniteit bij het componeren ver te zoeken was. Zeker in Leipzig - waar Bach een druk speelschema had en in feite ook een muziekacademie runde - maar net zo goed in zijn eerdere kerk- en hofbanen. Bachs roem als muzikant trok zo veel leerlingen dat hij bijvoorbeeld in Weimar, waar hij niet overdreven veel te spelen en te componeren had, met lesgeven haast meer verdiende dan met zijn vaste baan als organist.
Hoe die lessen verliepen, weten we dankzij een wel heel bijzondere student: zoon(tje) Wilhelm Friedemann. Op zijn negende ontving hij al een ‘Klavierbüchlein’, waarin vader én zoon muziek noteerden die vingers en brein geleidelijk moest voorbereiden op het grote werk. Zo vinden we er vroege versies van de Inventies en de Sinfonia’s, enkele preludes die later ook in het Wohltemperirte Clavier een plek zouden krijgen, en muziek van andere componisten waaronder dus Wilhelm Friedemann zelf. En heel simpele werkjes als deze twee menuetten. Frans in stijl, want vader Sebastian gebruikte graag onder anderen Couperin om de klavierkunst te onderwijzen. De menuetjes vormen een charmant paar. Het eerste in G groot heeft een gelijkmatig ritme, ideaal om articulatie en een vloeiende aanslag mee te oefenen. Het tweede in g klein bevat al meer contrapunt en vraagt om wat diepere muzikale expressie.
Jong talent
Eens per twee à drie jaar organiseert de Nederlandse Bachvereniging een talentontwikkelingsproject voor jonge, getalenteerde musici tot 18 jaar. In deze projecten staat de uitvoeringspraktijk van Bachs muziek centraal. Zo brengen we jong talent in aanraking met de historische uitvoeringspraktijk en verdiepen we hun inzicht in Bachs muziek. In dit talentontwikkelingsproject werkten we met de toetsenisten van de toekomst. Zeven internationale toptalenten tussen de 10 en 18 jaar werden na audities geselecteerd en volgden twee masterclasses van Siebe Henstra waarin de talenten liet kennismaken met Bach, het klavecimbel en barokke speeltechnieken en -stijlen. Ze studeerden elk enkele stukken in uit het Klavierbüchlein für Wilhelm Friedemann Bach, waaronder de Negen Kleine Preludes, BWV 924-932, die Bach schreef om zijn zoon Wilhelm Friedemann beter te leren spelen. De ingestudeerde werken namen de jonge klavecinisten in oktober 2024 op voor All of Bach in het Maltezerhuis in Utrecht.
- BWV
- 841-842
- Titel
- Menuet in G groot and g klein
- Instrument
- klavecimbel
- Genre
- klavierwerken
- Serie
- Notenbüchlein für Anna Magdalena Bach, Klavierbüchlein für Wilhelm Friedemann Bach
- Bijzonderheden
- BWV 841-842 worden toegeschreven aan J.S. Bach, mogelijk in samenwerking met zijn zoon Wilhelm Friedemann Bach
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 26 juni 2025
-
- Opnamedatum
- 16 oktober 2024
-
- Locatie
- Maltezerhuis, Utrecht
-
- Klavecimbel
- Hanna Zhang
-
- Instrument
- Titus Crijnen, 1992 naar Johannes Ruckers, 1638
-
- Regie en camera
- Robin van Erven-Dorens
-
- Muziekopname
- Guido Tichelman, Pim van der Lee
-
- Audiomontage en -mix
- Guido Tichelman
-
- Camera
- Martijn van Beenen
-
- Licht
- Ernst-Jan Thieme
-
- Assistent audioregie
- Marloes Biermans
-
- Datahandling
- Brechtje van Riel
-
- Productie
- Lisanne Marlou de Kok
Ontdek
Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!