Fuga in a klein

BWV 947 uitgevoerd door Aline Zylberajch
in het Huis Bartolotti, Amsterdam

Op zoek naar identiteit

Italiaanse inspiratie in een vroege fuga van Bach, of van een onbekende componist?

Bachs genie groeide uit zijn buitengewoon muzikale familie en hun uitgebreide muziekcollectie, waar allerlei prikkelende invloeden lonkten, zoals de nieuwste Italiaanse concerti grossi en vioolconcerten in de stijl van Vivaldi. Bachs jeugdwerken zijn echter moeilijk te dateren: omdat zijn stijl nog druk in ontwikkeling was, lijken sommige stukken meer ‘Bach’ dan andere, en bovendien ontbreekt vaak een degelijke bron.

Zo ook met deze onderhoudende Fuga in a klein, die pas in 1847 in beeld kwam. Nog verdachter dan die late datum is de simpele opbouw en het gebrek aan raffinement naarmate de fuga vordert. Zo schrijft David Schulenberg in zijn imposante overzichtswerk The Keyboard Music of J.S. Bach dat ‘de componist blijk gaf van vaardigheid zonder verbeelding, met twee bijna letterlijke herhalingen, iets dat in geen enkele fuga voorkomt die aan Bach kan worden toegeschreven. Dit werk bevat zelfs vrijwel niets dat lijkt op muziek die we kennen als zijnde van Bach.’

Sommige auteurs wijzen op een verwantschap met de Fantasia in G groot, BWV 571, maar dat eveneens haast banale thema blijkt een list voor een reeks verbluffende harmonische effecten. Hier houdt de componist het bij een presentatie van het materiaal vermengd met ‘vrij spel’ op Italiaanse leest vol virtuoze loopjes en keurige akkoordreeksen. De rol van het thema neemt sowieso af, zozeer dat de laatste twee inzetten in tenor en sopraan op zichzelf staan, zonder interactie met de andere stemmen.

Fuga in a klein
klavecimbel