Fuga in C groot

BWV 952 uitgevoerd door Pierre Hantaï
in zijn huis in Chevreuse, Frankrijk

Ondergeschoven kindje

Wat als deze fuga zou ruilen met BWV 846 of 870?

Deze fuga is geen deel van Bachs grote klaviercycli. En dus verdween het stuk, met een boel andere ‘losse fuga’s’ uit zicht. Toch zou dit levendige stuk met smakelijke harmonische wendingen niet misstaan in het Wohltemperirte Clavier. Terwijl Bach andere ‘losse’ fuga’s later wel opnam in deze reeks, viel deze net buiten de boot.

Sinds de late negentiende eeuw werd BWV 952 vaak opgenomen in edities met ‘kleine preludes en fuga’s’. Zo werd deze fuga onterecht een wat ondergeschoven kindje: van net-niet-WTC verworden tot ‘klein’ studiemateriaal voor beginnende spelers. Context is alles.

Gelukkig bleef ook Bachs ‘losse’ klavecimbel- en orgelmuziek gespeeld worden. En in de handen van een klavecinist als Pierre Hantaï is de kwaliteit van deze fuga plots weer duidelijk, en is het helder waarom de muziek bewaard bleef. Het is niet moeilijk voor te stellen dat Bach inderdaad overwoog deze fuga in het Wohltemperirte Clavier op te nemen. Sterker nog, dat zou zelfs wel eens een goede test zijn: beluister BWV 952 eens op de plek van één van de twee fuga’s in C groot in het Wohltemperirte Clavier. Nieuwe context, nieuwe waardering.

Fuga in C groot
klavecimbel
klavierwerken
onbekend
Weimar?

Klavecinist Pierre Hantaï

“Het thema vind ik iets van een orgelspel hebben. Je hoort als het ware het pedaalwerk.”

31 maart 2017
    16 september 2016