Cellosuite nr. 2 in d klein

Cellosuite nr. 2 in d klein

BWV 1008 uitgevoerd door Steuart Pincombe
Het Concertgebouw, Amsterdam

  • Intro
  • 1. Prelude
  • 2. Allemande
  • 3. Courante
  • 4. Sarabande
  • 5. Menuet I & II
  • 6. Gigue

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Blijven zoeken

De courante is vlug als water.

De Tweede cellosuite in d klein is een van de lievelingsstukken van cellist Steuart Pincombe. Hij was dan ook erg blij dat hij juist deze suite voor ons mocht opnemen in de Grote Zaal van Het Concertgebouw in Amsterdam. Het zoekende karakter van het stuk past bij Pincombes instelling. Bij het musiceren probeert hij tekens weer iets nieuws te scheppen in plaats van hetzelfde te herscheppen, zoals hij uitlegt in het bijbehorende interview.

Zes cellosuites
De Zes cellosuites van Johann Sebastian Bach behoren tot het Oude Testament van de celloliteratuur. Elke cellist die de muziek voor zich heeft, voelt meteen hoe vanzelfsprekend de noten rond de snaren van het instrument zijn gedrapeerd. Toch zijn er veel vragen en discussies over deze Suites a Violoncello Solo senza Basso. Schreef Bach de muziek wel echt (alleen) voor cello? Wanneer schreef hij deze muziek? Aan het hof van Köthen of al eerder?
De suites leggen een route af van eenvoud naar toenemende virtuositeit. Zou je de zes cellosuites in twee gelijke sets verdelen, dan vormen de Tweede en Vijfde suite ieder een stemmig middendeel in mineur. Hoewel technisch niet heel moeilijk, weet Bach in de Tweede suite een wereld vol schemerruimtes en melancholische dansavonden op te roepen, mijlenver verwijderd van de zonnige landschappen in de Eerste suite.

De Tweede suite
De Prelude van de Tweede suite begint met een drieklanksignaal van drie stijgende noten, waarin de toonsoort d klein onomwonden wordt vastgesteld. Ook worden meteen verwachtingen voor het directe vervolg geschapen. Hoe kabbelend de zestiende noten ook lijken voort te bewegen, bijna ongemerkt werkt Bach naar een climax zo rond de Gulden Snede, gevolgd door een korte en dramatische stilte. Na een epiloog volgen enkele lange slotakkoorden die de cellist naar keuze als arpeggio of als dubbelgreep kan uitvoeren. De Allemande lijkt in voortgang gehinderd door zware dubbelgrepen, de Courante is daarentegen vlug als water, alsof de duivel je op de hielen zit. Steuart Pincombe vindt het fijn het stuk heel snel te spelen, als tegenhanger van de elegante en statige Sarabande. Deze biedt de uitvoerende een moment van elegantie, met peinzende trillers en seufzers als tekens van voortdurende zorg. Het Menuet II brengt mondjesmaat verlichting, de afsluitende Gigue had in een vloeiende twaalf-achtste maat gecomponeerd kunnen worden maar kent in plaats daarvan een stuggere drie-achtste maat, alsof Bach de heroïsche grote sprongen in bedwang probeert te houden. Voortdurend breekt de cellist los met diabolische dansjes, eindigend op een vitale hoge d.

BWV
1008
Titel
Suite nr. 2 in d klein
Instrument
Cello
Genre
kamermuziek
Serie
Zes cellosuites
Jaartal
tussen 1717 en 1723
Stad
Köthen

Achtergrondvideo's

Cellist Steuart Pincombe

“De Sarabande heeft iets eerbiedwaardigs, het is als een herinnering aan iets heel moois. ”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    19 oktober 2018
  • Opnamedatum
    12 februari 2018
  • Locatie
    Het Concertgebouw, Amsterdam
  • Cellist
    Steuart Pincombe
  • Cello
    onbekend
  • Regie en beeldmontage
    Onno van Ameijde
  • Muziekopname
    Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt
  • Audiomontage en -mix
    Guido Tichelman
  • Camera
    Danny Noordanus, Nina Badoux
  • Licht
    Zen Bloot, Sander Idema
  • Grip
    Auke Verhoeff
  • Datahandling en camera-assistent
    Eline Eestermans
  • Interview
    Onno van Ameijde, Marloes Biermans
  • Productie
    Jessie Verbrugh
  • Met steun van
    Ammodo
Help ons All of Bach te voltooien Help ons All of Bach te voltooien

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!