Cellosuite nr. 4 in Es groot

Cellosuite nr. 4 in Es groot

BWV 1010 uitgevoerd door Bruno Cocset
Koninklijk Theater Carré, Amsterdam

  • Menu
  • 1. Prelude
  • 2. Allemande
  • 3. Courante
  • 4. Sarabande
  • 5. Bourree I + II
  • 6. Gigue

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Peinzend en filosofisch

Een suite voor een cello met billen.

Zes cellosuites, BWV 1007-1012
De Zes cellosuites van Johann Sebastian Bach behoren tot het Oude Testament van de celloliteratuur. Elke cellist die de muziek voor zich heeft, voelt meteen hoe vanzelfsprekend de noten rond de snaren van het instrument zijn gedrapeerd. Toch zijn er veel vragen en discussies over deze Suites a Violoncello Solo senza Basso. Schreef Bach de muziek wel echt (alleen) voor cello? Wanneer schreef hij deze muziek? Aan het hof van Köthen of al eerder?

De suites leggen een route af van eenvoud naar toenemende virtuositeit. De Vierde suite in Es groot is peinzend en filosofisch, zonder dat de stemming echt elegisch wordt. In de eerste drie suites kon de cellist relatief veel open snaren spelen. Dat zorgt voor een hoge resonantie; boventonen kunnen vrij klinken. Hier, in de Vierde suite, wordt de klank donkerder. De toonsoort Es groot schrijft drie mollen voor, waardoor de hoogste A-snaar meestal niet als losse snaar kan worden gespeeld.

Speciaal instrument
Cellist Bruno Cocset heeft een bijzondere band met deze suite. Het stuk staat bij cellisten bekend als weerbarstig door de toonsoort. Toen Bruno Cocset een opname van deze suite in een transcriptie voor klavecimbel door Gustav Leonhardt hoorde, snapte hij ineens hoe deze suite moest klinken. Voor zijn opname voor All of Bach ging Bruno Cocset op zoek naar het juiste instrument voor deze suite. Samen met cellobouwer Charles Riché, met wie hij vaker nauw samenwerkt, kwam Bruno Cocset uit op deze cello, met gewelfde onderkant en een rozet. In het interview legt hij uit wat dat doet voor de klank.

Locatie
Alle cellosuites nemen we op in een bijzondere locatie in Amsterdam. Deze opname werd gemaakt in Koninklijk Theater Carré in Amsterdam.

BWV
1010
Titel
Cellosuite nr. 4 in Es groot
Instrument
Cello
Genre
kamermuziek
Serie
Zes cellosuites
Jaartal
tussen 1717 en 1723
Stad
Köthen

Achtergrondvideo's

Cellist Bruno Cocset over zijn instrument

“Ik aarzelde tussen twee celli. Ik probeerde ze om de beurt totdat ik wist: deze wordt het!”

Cellist Bruno Cocset over de vierde Cellosuite

“Ik wist niet hoe ik deze suite moest spelen op een instrument dat er niet voor gemaakt leek.”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    28 oktober 2016
  • Opnamedatum
    27 juni 2016
  • Locatie
    Koninklijk Theater Carré, Amsterdam
  • Cellist
    Bruno Cocset
  • Cello
    Charles Riché, Alpes de Haute Provence, 2009, naar 17de-eeuwse Italiaanse stijl
  • Regie en montage
    Lucas van Woerkum
  • Muziekopname
    Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt
  • Audiomontage en -mixage
    Guido Tichelman
  • Camera
    Remko Schnorr
  • Licht
    Zen Bloot
  • Focus pull
    Danny van Deventer
  • Grip
    Bjorn Schumacher
  • Datahandling
    Luuk Walschot
  • Interviews
    Onno van Ameijde
  • Met dank aan
    Koninklijk Theater Carré
  • Met steun van
    Ammodo
Help ons All of Bach te voltooien Help ons All of Bach te voltooien

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!