Vioolsonate nr. 6 in G groot

• 4. Adagio
  • 5. Presto

Blokkendoos

Gebruiksmuziek van de beste soort

Hoe weinig details we ook kennen Bachs vroegste muziek, van deze sonate weten we zeker dat ze haar componist een leven lang heeft begeleid. Net als de andere vioolsonates ontstond BWV 1019 in de periode van Bachs grote solowerken van voor 1720. De zes sonates voor viool en klavecimbel , waarvan dit de laatste is, waren misschien wel bewerkingen van verloren triosonates. Van deze Sonate in G groot werden in meerdere bronnen ook twee latere varianten bewaard, de laatste nog uit de jaren 1740, en dat is vrij uitzonderlijk. Wat blijkt? Bach mixte en matchte in deze sonate zijn muziek naar lieve lust: een Courante voor klavecimbel solo verhuisde naar de Zesde partita, BWV 830, de volgorde en zelfs het aantal delen veranderde tussen de versies, en met de jaren verving Bach de meeste delen door nieuwe muziek (uit zijn archief?). Alsof hij de sonate nog geregeld uitvoerde dus. Shunske Sato en Diego Ares namen voor het gemak alle versies op, voor de puzzelaars, de liefhebbers en de completisten onder ons.

Met haar vijf – en op enig moment zelfs zes – delen verschilt de sonate nogal van haar vijf zusjes, die allemaal netjes bestaan uit de vier delen langzaam-snel-langzaam-snel van het sonata da chiesa-model. Nog wonderlijker is zeker het Allegro voor klavecimbel; ook de allereerste versie had zo’n onverwachte solo, maar weer een andere dan later. De middelste versie plaatst in deze prominente positie trouwens een onaards mooi Cantabile ma un poco adagio, een quasi-aria die gelukkig ook opduikt als échte aria voor sopraan in cantates BWV 120 en 120a.

1019b
Sonate voor klavecimbel en viool nr. 6 in G groot - tweede versie
klavecimbel, viool
kamermuziek
Serie
Zes sonates (viool en klavecimbel)
ca. 1730, eerste en derde versie resp. rond 1725 en 1739/40
Leipzig
Bijzonderheden
Van deze sonate zijn maar liefst drie verschillende varianten. De sonate bevat verschillende delen die later hun plek zouden krijgen in andere werken (BWV 830/3 en 6 en BWV 120/4)

Met steun van

Walter Snoijink

Shunske Sato en Pieter Affourtit

“Wat zijn de verschillen tussen de moderne en barokviool en -stok?”

1 september 2022
    4 november 2020
    Studio 150 – Bethlehem Kerk, Amsterdam
  • Viool
    Shunske Sato
    Diego Ares
  • Instrument
    Joel Katzman, 1991 naar Ruckers, 1638
  • Regie, camera en licht
    Guido Tichelman, Joeri Saal
  • Audiomontage en -mix
  • Camera, licht
    Danny Noordanus
  • Datahandling
    Stefan Ebels
  • Assistent audioregie
    Marloes Biermans
  • Met steun van
    Walter Snoijink

Vioolsonate nr. 6 in G groot

Van deze sonate zijn maar liefst drie verschillende varianten. Shunske Sato en Diego Ares namen alle versies op.