Sonate voor viool en klavecimbel nr. 6 in G groot

Sonate voor viool en klavecimbel nr. 6 in G groot

BWV 1019b uitgevoerd door Shunske Sato en Diego Ares
Studio 150 – Bethlehem Kerk, Amsterdam

  • Menu
  • 1. Vivace
  • 2. Largo
  • 3. Cantabile ma un poco adagio
  • 4. Adagio
  • 5. Presto

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Blokkendoos

Gebruiksmuziek van de beste soort.

Hoe weinig details we ook kennen Bachs vroegste muziek, van deze sonate weten we zeker dat ze haar componist een leven lang heeft begeleid. Net als de andere vioolsonates ontstond BWV 1019 in de periode van Bachs grote solowerken van voor 1720. De zes sonates voor viool en klavecimbel , waarvan dit de laatste is, waren misschien wel bewerkingen van verloren triosonates. Van deze Sonate in G groot werden in meerdere bronnen ook twee latere varianten bewaard, de laatste nog uit de jaren 1740, en dat is vrij uitzonderlijk. Wat blijkt? Bach mixte en matchte in deze sonate zijn muziek naar lieve lust: een Courante voor klavecimbel solo verhuisde naar de Zesde partita, BWV 830, de volgorde en zelfs het aantal delen veranderde tussen de versies, en met de jaren verving Bach de meeste delen door nieuwe muziek (uit zijn archief?). Alsof hij de sonate nog geregeld uitvoerde dus. Shunske Sato en Diego Ares namen voor het gemak alle versies op, voor de puzzelaars, de liefhebbers en de completisten onder ons.

Met haar vijf – en op enig moment zelfs zes – delen verschilt de sonate nogal van haar vijf zusjes, die allemaal netjes bestaan uit de vier delen langzaam-snel-langzaam-snel van het sonata da chiesa-model. Nog wonderlijker is zeker het Allegro voor klavecimbel; ook de allereerste versie had zo’n onverwachte solo, maar weer een andere dan later. De middelste versie plaatst in deze prominente positie trouwens een onaards mooi Cantabile ma un poco adagio, een quasi-aria die gelukkig ook opduikt als échte aria voor sopraan in cantates BWV 120 en 120a.

BWV
1019b
Titel
Sonate in G groot - tweede versie
Bijnaam
Sonate voor viool en klavecimbel nr. 6 in G groot
Instrument
Klavecimbel, Viool
Genre
kamermuziek
Serie
Zes sonates (viool en klavecimbel)
Jaartal
ca. 1730, eerste en derde versie resp. rond 1725 en 1739/40
Stad
Leipzig
Bijzonderheden
Van deze sonate zijn maar liefst drie verschillende varianten. De sonate bevat verschillende delen die later hun plek zouden krijgen in andere werken (BWV 830/3 en 6 en BWV 120/4)

Achtergrondvideo's

Shunske Sato en Pieter Affourtit

“Wat zijn de verschillen tussen de moderne en barokviool en -stok?”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    1 september 2022
  • Opnamedatum
    4 november 2020
  • Locatie
    Studio 150 – Bethlehem Kerk, Amsterdam
  • Viool
    Shunske Sato
  • Klavecimbel
    Diego Ares
  • Instrument
    Joel Katzman, 1991 naar Ruckers, 1638
  • Regie, camera en licht
    Gijs Besseling
  • Muziekopname
    Guido Tichelman, Joeri Saal
  • Audiomontage en -mix
    Guido Tichelman
  • Camera, licht
    Danny Noordanus
  • Datahandling
    Stefan Ebels
  • Assistent audioregie
    Marloes Biermans
  • Productie
    Jessie Verbrugh
  • Met steun van
    Walter Snoijink

Vioolsonate nr. 6 in G groot

Van deze sonate zijn maar liefst drie verschillende varianten. Shunske Sato en Diego Ares namen alle versies op.

Help ons All of Bach te voltooien Help ons All of Bach te voltooien

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!