'Brandenburgs' concert nr. 5 in D groot

• 2. Adagio (affettuoso)
  • 3. Allegro

Uit de schaduw

Het klavecimbel ontpopt zich als solo-instrument

In maart 1721 zond Bach vanuit Köthen een handschrift naar Berlijn, met een opdracht aan Christian Ludwig (1677-1734), markgraaf van Brandenburg-Schwedt. Op het titelblad schreef Bach “zes concerten met verscheidene instrumenten” (“Six concerts avec plusieurs instruments”). Hij verklaarde in het voorwoord dat hij “een paar jaar eerder” voor Christian Ludwig had gemusiceerd en toen had beloofd “enige van zijn composities” op te sturen. Die belofte deed Bach waarschijnlijk tijdens een bezoek aan Berlijn in maart 1719, toen hij een nieuw klavecimbel voor het hof in Köthen in ontvangst kwam nemen. De muziek die hij een paar jaar later aan de markgraaf stuurde – later bekend geworden als de 'Brandenburgse' Concerten – is Bachs ultieme kijk op het belangrijkste grootschalige instrumentale genre van zijn tijd: het concert.

In een concert gaat het vrijwel altijd om een (combinatie van) solo-instrument(en) en een ensemble. Het centrale idee is de afwisseling tussen één of meerdere solisten en het gehele ensemble in een soort speelse competitie. In de zes 'Brandenburgse' Concerten verkent Bach alle uithoeken van het concert in zowel bezetting als de manier waarop hij de vorm naar zijn hand zet: alle algemeen gebruikte strijk- en blaasinstrumenten passeren solistisch de revue. En in dit Vijfde ‘Brandenburgse’ concert introduceert Bach een noviteit: het klavecimbel als solo-instrument. Eerst lijken fluit, viool en klavecimbel gelijkwaardig, maar dan ineens neemt de klavecinist het voortouw met een solocadens in het slot van het eerste deel.

In deze uitvoering wordt een vroege versie (BWV 1050a) van deze cadens gespeeld, die korter is dan de latere versie. Beide versies zijn deels gebaseerd op hetzelfde materiaal, waarin het karakter van enkele jeugdige fantasia's van Bach doorklinkt (zoals de Chromatische fantasie). Waar de langere versie (BWV 1050) het bijna stormachtige materiaal compenseert met een lange inleiding vol licht en een slot vol hoop, biedt deze kortere versie (BWV 1050a) juist weer unieke passages, zoals de duizelingwekkend chromatisch dalende toonladders, moeilijk te vinden in andere werken van Bach.

Concert in D groot
Bijnaam
'Brandenburgs' concert nr. 5
klavecimbel, traverso, viool
orkestwerken
Brandenburgse concerten
Köthen (maar misschien al eerder in Weimar)
Bestemming
In 1721 opgedragen aan markgraaf Christian Ludwig van Brandenburg

Musici over Brandenburgse concerten

“In de Brandenburgse concerten is er een zekere gelijkheid tussen strijkers, koperblazers en houtblazers. Iedereen is belangrijk.”

12 mei 2022
    Marco Meijdam
  • Productie opname

'Brandenburgs' concert nr. 5 in D groot

Van het 'Brandenburgs' concert nr. 5 zijn twee versies opgenomen. Een vroege versie (BWV 1050a) en een latere versie (BWV 1050). Bekijk hier beide versies.