Jesu, meine Freude

Grote Kerk, Alkmaar

Bachs favoriete koraal?

Hoe het liefje van Heinrich Albert eeuwige roem kreeg

Kent u het Duitse liefdesliedje Flora meine Freude, meiner Seelen Weide (“Flora, o mijn vreugde, voedsel van mijn ziel)? Waarschijnlijk niet, maar misschien klinkt de tekst u toch vaag bekend. Deze regels van componist en dichter Heinrich Albert, gepubliceerd in 1641, vormen namelijk de basis voor de tekst van het koraal Jesu, meine Freude, meines Herzens Weide. Dat koraal werd, met de nieuwe, ons meer bekende, melodie van Johan Crüger al snel veel bekender de wereldlijke variant van Heinrich Albert.

Bach lijkt een zekere voorliefde voor dit koraal te hebben gehad. Het verschijnt in verschillende orgelbewerkingen (zoals het jeugdwerk BWV 1105), hij bouwde er een heel vijfstemmig motet omheen (Jesu, meine Freude, BWV 227). Ook duikt het koraal op als slotkoraal in verschillende cantates (zoals in BWV 81).

Eenvoudige vierstemmige koraalzettingen zoals Bach die voor zijn cantates maakte, zijn natuurlijk ook elders goed bruikbaar. Vandaar dat die koralen vaak los bijeen werden gebracht in verzamelbundels. Zelfs tegenwoordig gebeurt dat nog. Eén van de belangrijkste bronnen uit Bachs directe omgeving is een handschrift dat rond 1735 werd gekopieerd door Johann Ludwig Dietel. Dietel studeerde bij Bach en deed ook vaak kopieerwerk voor hem. Dietels verzameling bevat 149 vierstemmige koraalzettingen, waaronder vier verschillende harmonisaties van Jesu, meine Freude: de slotkoralen uit de cantates BWV 64 en 87, die uit het gelijknamige motet BWV 227, en dus ook dit “losse” koraal BWV 358.

In de bron zelf is de muziek tekstloos. Christoph Prégardien koos voor het eerste couplet. Maar wellicht dat u voortaan bij het horen van deze muziek toch even denkt aan Heinrich Albert en zijn Flora.

Jesu, meine Freude
koralen
Tekstdichter
Johann Frank
Dit koraal komt uit een verzameling losse koralen, samengesteld door Johann Ludwig Dietel. Een deel van daarvan is afkomstig uit cantates of oratoria die bewaard zijn gebleven. Of de rest ook uit nu verloren gegane composities stamt, is niet meer vast te stellen.

Jesu, meine Freude,
meines Herzens Weide,
Jesu, meine Zier,
ach wie lang, ach lange
ist dem Herzen bange
und verlangt nach dir!
Gottes Lamm, mein Bräutigam,
außer dir soll mir auf Erden
nichts sonst Liebers werden.

Jezus, mijn vreugde,
weide van mijn hart,
Jezus, mijn sieraad,
ach, hoe lang, ach, lang
is mijn hart al bang
en verlangt het naar u!
Lam van God, mijn bruidegom,
niets op aarde
zal mij dierbaarder zijn dan u.

19 september 2019
    28 februari 2019
    Grote Kerk, Alkmaar
  • Dirigent