Concert in C groot

Concert in C groot

BWV 595 uitgevoerd door Elske te Lindert
Bovenkerk, Kampen

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Eerbetoon of vingeroefening?

Bach gebruikt een werk van zijn jonge opdrachtgever als leerschool voor de Italiaanse stijl

Johann Ernst IV, hertog van Saksen-Weimar, was bijna vijftien toen hij in Utrecht rechten kwam studeren. Als muziekminnaar kon hij in de Nederlanden zijn hart ophalen, want hij stond er als het ware naast een van ’s werelds belangrijkste muziekdrukpersen. Hij kocht er onder andere een exemplaar van Vivaldi’s gloednieuwe opus 3, L’Estro Armonico (Amsterdam, 1711). Later zou Bach deze uitgave gebruiken voor zijn orgelconcerten BWV 594 en 596.

Weer terug in Weimar kon hertog Johann Ernst helaas niet lang genieten van de kunsten van zijn uiterst productieve organist. Al kort na vertrek uit de Domstad ontwikkelde hij een gezwel aan zijn been, dat hem in 1715 fataal werd, achttien jaar oud. Johann Ernst liet zich in zijn eigen muziek, overwegend vioolconcerten, sterk door Vivaldi inspireren. Telemann had de adellijke componist bij leven uitbundig geprezen en publiceerde na diens dood een selectie van zijn muziek. Eerlijk gezegd verbleekt het resultaat toch een beetje bij het Italiaanse model. Johann Ernsts eerder schematische stijlbegrip blijkt ook in Bachs bewerking (BWV 595) van het Allegro van het Vioolconcert in C groot. Het originele concert is verloren gegaan, maar Bach maakte ook een complete bewerking voor klavecimbel, BWV 984. Dat het concert ondanks alle herhaling en schrale harmoniek toch een feestelijk effect heeft, is te danken aan het frisse, springerige thema en de gejaagde afwisseling tussen rug- en hoofdwerk, meer dan in welk ander Bachwerk.

BWV
595
Titel
Concert in C groot
Instrument
orgel
Genre
orgelwerken
Jaartal
ca. 1714
Stad
Weimar
Bijzonderheden
Bewerking van het eerste deel van een verloren vioolconcert van Johann Ernst van Saksen-Weimar. BWV 984 is een bewerking voor klavecimbel van het complete concert.

Achtergrondvideo's

Organiste Elske te Lindert

“Ik spring constant heen en weer tussen twee klavieren; het is natuurlijk het leukste als het dan meteen raak is.”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    13 mei 2016
  • Opnamedatum
    1 oktober 2015
  • Locatie
    Bovenkerk, Kampen
  • Organiste
    Elske te Lindert
  • Orgel
    Albertus Antoni Hinsz, 1742
  • Cameraregie
    Jan Van den Bossche, Hanna Schreuders
  • Camera
    Maarten van Rossem, Gijs Besseling
  • Muziekproductie, montage en mix
    Guido Tichelman
  • Beeldmontage
    Gijs Besseling
  • Productie
    Jessie Verbrugh

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!