Trio super: Nun komm, der Heiden Heiland

Trio super: Nun komm, der Heiden Heiland

BWV 660 uitgevoerd door Leo van Doeselaar
Waalse Kerk, Amsterdam

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Kruisen in de Advent

Hoe een eigenaardige koraalbewerking Jezus’ geboorte en lijdensdood verbindt

Menig predikant merkt met Kerstmis op hoe de Passie, de christelijke belofte van verlossing, er nooit was gekomen zonder Jezus’ geboorte. De twee polen zijn nauw verbonden, en Luther refereert eraan in Nun komm, der Heiden Heiland met het contrast tussen licht en donker. Bach laat er op zijn beurt in BWV 660 ook geen twijfel over bestaan: het hele, duistere werk is doortrokken van kruissymboliek.
Sowieso is dit compacte stuk voer voor interpretatie. De twee gelijkwaardige basstemmen zijn wellicht een bewerking van viola da gamba- en cellopartijen – de grote akkoorden aan het eind van elke frase zijn typisch gambistisch –, maar kunnen tegelijk symbool staan voor God als basis, of zelfs voor een duet tussen God en Jezus, gelijk maar anders. Sommigen horen in het curieuze slot hoe God zijn zoon verlaat, anderen zien de ongemakkelijke harmonieën als een verklanking van Jezus’ hellegang, aangekondigd in het adventskoraal, en de vervulling van Gods gebod.
Maar het meest hoorbaar zijn alle kruisen. Dat begint in de bassen, die in deze uitvoering vrijwel identiek klinken en dus voortdurend in elkaars register zitten. Wie de noten meeleest, ontdekt bovendien hoe geraffineerd Bach het melodiebegin laat klinken, niet binnen een stem, maar verdeeld over de twee. Door bovendien de derde toon van de melodie (op het woord ‘der’) iets te verhogen wordt de sprong naar ‘Heiden’ kleiner en dissonant, en dat is niet toevallig hetzelfde interval als in Lass’ Ihn kreuzigen en Komm süsses Kreuz in de Matthäus-Passion.

18 Choräle/Leipziger Choräle, BWV 651-668
In de laatste tien jaar van zijn leven verzamelde en vervolmaakte Bach een reeks koraalbewerkingen, vermoedelijk met het plan ze, net als het derde deel van de Clavier-Übung in 1739, in druk te laten verschijnen. Het gaat om een selectie van zijn composities uit veel vroegere jaren, toen hij in Weimar, Arnstadt en Mühlhausen als organist werkzaam was. De verzameling werd bekend onder de noemer 18 Choräle of Leipziger Choräle. Overigens is 18 koralen een misleidende titel. De set bevatte oorspronkelijk 17 stukken. Het achttiende, Vor deinen Thron tret ich (BWV 668), is later aan Bachs manuscript toegevoegd.

BWV
660
Titel
Trio super: Nun komm, der Heiden Heiland
Instrument
orgel
Genre
orgelwerken
Serie
18 Choräle (orgel)
Jaartal
eerste versie 1711-13, handschrift 1739-42
Stad
Weimar/Leipzig
Bijzonderheden
Er bestaan drie versies van deze koraalbewerking: BWV 660, 660a en 660b. BWV 660a is een vroegere versie met een minder versierde bovenstem en meer aanwijzingen dat het gaat om een transcriptie van een inmiddels verloren cantatedeel. BWV 660b is wellicht geen bewerking door Bach zelf en heeft de basstemmen in linker- en rechterhand, het koraal (zonder ornamenten) in het pedaal.

Achtergrondvideo's

Organist Leo van Doeselaar

“Leo van Doeselaar over de twee strijdende baslijnen in deze koraalbewerking.”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    9 januari 2015
  • Opnamedatum
    23 juni 2014
  • Locatie
    Waalse Kerk, Amsterdam
  • Organist
    Leo van Doeselaar
  • Orgel
    Christian Müller, 1734
  • Productie
    Frank van der Weij
  • Cameraregie
    Jan Van den Bossche
  • Directors of photography
    Sal Kroonenberg, Ruben van den Broeke
  • Grip
    Antoine Petiet
  • Muziekproductie, montage en mix
    Holger Schlegel
  • Beeldmontage
    Dylan Glyn Jones
  • Kleurcorrectie
    Jef Grosfeld
  • Productie-assistentie
    Marco Meijdam, Zoë de Wilde

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!