

Jesus Christus, unser Heiland
BWV 688 uitgevoerd door Reitze Smits
Grote of Jacobijnerkerk, Leeuwarden
Achter de muziek
Sprongen en loopjes
Het laatste van de zes catechismuskoralen krijgt een ongewone behandeling
Anders dan bijvoorbeeld Calvijn (en zijn Nederlandse volgelingen) zag Martin Luther een heel duidelijke rol voor muziek in de kerk. “Vertrouw er niet op dat het jonge volk alleen uit de preek leert en onthoudt,” noteert hij in het voorwoord bij zijn Deutsche Messe (1526), waarin hij ook volkszang voorstelt als geheugensteun voor theologische concepten. In diezelfde publicatie koppelt Luther het koraal Jesus Christus, unser Heiland aan het sacrament van de communie. De melodie werd een van de zes catechismusliederen en belandde zo in Clavier-Übung III.
De zetting is simpel van structuur, maar vol symboliek. Sommigen lezen in de ongewoon grote sprongen van het thema twee lijnen, God en de mens die elkaar naderen en weer kwijtraken, anderen interpreteren ze als een kruismotief of zelfs een weergave van de Griekse letters iota-chi, voor Jezus Christus. Zulke symboliek op papier blijft lastig te horen, en het kan best dat Bach simpelweg wilde experimenteren met een perpetuum mobile van sprongen en loopjes, pure muziek. Pas in de laatste maten, als de melodie in het pedaal zwijgt, komt de machine met een finale, dissonante kronkel tot stilstand.
Clavier-Übung
In Leipzig, between 1731 and 1741, Bach published four parts of Clavier-Übung, a title used previously by Johann Kuhnau, his predecessor as cantor at the Thomasschule, for similar collections of works for organ and harpsichord. The compositions are very varied in nature and, although the title suggests otherwise, were difficult to play. Bach addresses all the styles, genres and techniques for harpsichord and organ that were prevalent at the time, but then in the superior form to which only he had the patent. Clavier-Übung I (1731) contains the six partitas, BWV 825-830; Clavier-Übung II (1735) the Concerto nach italienischen Gusto, BWV 971 and the Ouverture nach französischer Art, BWV 831; and Clavier-Übung IV (1741) the Goldberg Variations, BWV 988. The largest part, Clavier-Übung III (1739), is the only one devoted to organ, containing mostly chorale arrangements, or organ preludes based on Lutheran hymns. Bach made two versions of each chorale: one for great organ and one for a smaller type of organ.
Most of the chorales refer to the six parts of the catechism. It is unclear whether Bach also played them during the services, or whether he developed his musical ideas in them for his own use, with no intention of performing them in public.
- BWV
- 688
- Titel
- Jesus Christus, unser Heiland
- Instrument
- Orgel
- Genre
- orgelwerken
- Serie
- Clavier-Übung III
- Jaartal
- 1739
- Stad
- Leipzig
Achtergrondvideo's
Teksten
Origineel
Vertaling
Credits
-
- Publicatiedatum
- 24 april 2015
-
- Opnamedatum
- 16 september 2014
-
- Locatie
- Grote of Jacobijnerkerk, Leeuwarden
-
- Organist
- Reitze Smits
-
- Registrant
- Mayuko Banno
-
- Orgel
- Christian Müller, 1727
-
- Productie
- Frank van der Weij
-
- Cameraregie
- Jan Van den Bossche
-
- Directors of photography
- Diderik Evers, Ruben van den Broeke
-
- Muziekproductie, montage en mix
- Holger Schlegel
-
- Beeldmontage
- Dylan Glyn Jones
-
- Kleurcorrectie
- Jef Grosfeld
-
- Productie-assistentie
- Hanna Schreuders
-
- Interview
- Onno van Ameijde
-
- Met dank aan
- Rob Tigchelaar
Ontdek


Help ons All of Bach te voltooien
Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!