Liebster Jesu, wir sind hier

Stiftskirche St. Georg, Goslar-Grauhof

Berusting en verlangen

Een echte Bach-klassieker, en niet alleen dankzij de Swingle Singers

Klinkt dit bekend? Maar dan niet op orgel? Dat kan heel goed. Deze vroege koraalbewerking staat op het Bach Album van The Swingle Singers. Zij maakten in 1963 furore met een lp vol instrumentale muziek van Bach, maar dan gezongen – op ‘doo-do-doo’ – en in een jazzy jasje. Deze opname kleurde voor minstens enkele generaties de klank van Bach. Hun versie van Liebster Jesu, wir sind hier, is tussen alle hoogst virtuoze bewerkingen een welkom rustpunt, precies zoals bedoeld.

Het koraal waarop Bach dit stuk baseerde, hoort bij Pinksteren. God openbaart zijn woord van verlossing, terwijl de gelovigen vragen of zij met hun hart geheel bij hem in de hemel mogen verblijven, zonder zich van het aardse iets te moeten aantrekken. Een gebed van berusting en verlangen.

In Bachs versie voor twee klavieren en pedaal, een vroeg werk zonder directe bron of precieze datering, klinkt de melodie in een versierde versie die doet denken aan een langzaam deel in een concert, zoals het Andante van het Concerto nach Italienischen Gusto, BWV 971. Hieronder spint Bach een eenvoudige maar doeltreffende driestemmige begeleiding, waarin alt en tenor de muzikale beweging constant aan elkaar doorgeven. Bekijk ook het interview, waarin organist Erwin Wiersinga uitlegt hoe hij omgaat met de versieringen die Bach voorschrijft.

Liebster Jesu, wir sind hier
orgel
orgelwerken
vroeg werk
Arnstadt/Mühlhausen/Weimar

Organist Erwin Wiersinga

“Erwin Wiersinga vertelt over het belang van de ornamenten in dit werk.”

8 april 2016
    25 augustus 2015