Toccata in g klein

Toccata in g klein

BWV 915 uitgevoerd door Maude Gratton
Paushuize, Utrecht

  • [no tempo indication] + Adagio
  • Allegro
  • Adagio
  • Fuga

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Credits
Credits

De verborgen logica van de harmonie

Bach experimenteert met de stylus phantasticus

Welke componist droomt er niet van volledige vrijheid om je zielenroerselen en gemoedstoestanden in muziek te vatten? Bachs voorgangers kregen in ieder geval geen genoeg van de gewaagde en vrije klavierimprovisaties van componisten over de Alpen als Frescobaldi en Rossi. Op hun beurt lanceerden Froberger, Buxtehude, Bruhns en andere voorlopers van Bach een trend die muziekdenker Athanasius Kircher in 1650 het label ‘stylus phantasticus’ gaf. Felle contrasten, vrije vormen en grote gebaren volgen elkaar naadloos op – alles ondertussen keurig georganiseerd volgens de verborgen logica van de harmonie.

Die nalatenschap moet de jonge Bach hebben geïntrigeerd, in ieder geval genoeg om zich zélf aan die stylus te wagen, ook al kiest hij in zijn latere muziek een totaal andere richting. De Toccata in g klein begint en eindigt vol flair met een enorme geste die bijna het hele klavier omarmt. Daartussen plakt Bach vier afwisselende delen:

  1. een sarabande-achtig adagio
  2. een allegro met aanduidingen forte en piano, wat een instrument met twee klavieren vergt
  3. na een schokkende overgang opnieuw een langzaam, lyrisch deel
  4. een (al te?) strikte vierstemmige fuga op een wat ongemakkelijk, repetitief thema... niet simpel om daarmee te verrassen.

Terwijl de zes andere gekende toccata’s van Bach opduiken in vele –  soms wel tientallen manuscripten – hebben we van BWV 915 maar twee kopieën, beide niet van Bach. De meest interessante is in de hand van Bach-leerling Johann Nicolaus Preller, die allerlei aanwijzingen voor uitvoering noteerde. Direct uit de mond van de meester misschien?

BWV
915
Titel
Toccata in g klein
Instrument
klavecimbel
Genre
klavierwerken
Bijzonderheden
Oorsprong: late Arnstadt/vroege Weimar periode? Vroegste bron: midden 18e eeuw.

Achtergrondvideo's

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    23 oktober 2025
  • Opnamedatum
    9 december 2024
  • Locatie
    Paushuize, Utrecht
  • Klavecimbel
    Maude Gratton
  • Instrument
    Jan Kalsbeek, naar Michael Mietke ca. 1700
  • Regie en camera
    Gijs Besseling
  • Muziekopname
    Guido Tichelman, Pim van der Lee
  • Audiomontage en -mix
    Guido Tichelman
  • Assistent audioregie
    Marloes Biermans
  • Camera
    Danny Noordanus, Luc Roes
  • Licht
    Gijs Besseling, Danny Noordanus, Luc Roes
  • Productie
    Lisanne Marlou de Kok

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!