Zes kleine preludes

Zes kleine preludes

BWV 933-938 uitgevoerd door Benjamin Alard
Paushuize, Utrecht

  • Menu
  • BWV 933 (C groot)
  • BWV 934 (c klein)
  • BWV 935 (d klein)
  • BWV 936 (D groot)
  • BWV 937 (E groot)
  • BWV 938 (e klein)

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Mini-WTC

Lesmateriaal als voorbereiding op het grotere werk

Hier horen we de alledaagse Bach. Er moeten bij hem thuis altijd een heleboel kleinere en eenvoudigere stukken in het rond hebben gelegen: een bron van materiaal voor allerlei gebruik. Deze set van zes preludes is daarvan een goed voorbeeld. Hoewel ze in bronnen uit Bachs eigen tijd niet als een set bewaard zijn, wijst de vermelding van “6 Praeludien für Anfänger auf dem Clavier” in 1790 in de nalatenschap van Bachs zoon Carl Philip Emmanuel wel in die richting. Ook een van Bachs laatste leerlingen, Johann Christiann Kittel (1732-1809), had een door hem zelf gekopieerd handschrift met deze zes preludes “voor beginners op het klavier”.

De set diende dus als lesmateriaal voor Bachs studenten. Het lijkt bijna een soort voorbereiding op het Wohltemperirte Clavier, met een prelude in C groot en c klein, D groot en d klein en E groot en e klein. Daarnaast passeren vier verschillende maatsoorten en verschillende stijltypes de revue, zoals de Italiaanse triosonate van BWV 936 met de karakteristieke twee melodiestemmen boven een lopende bas. Tegelijktijd putte Bach zelf uit het reservoir van dit soort kleinere stukken voor het schrijven van grotere werken. Zo is de Prelude in C klein, BWV 934 duidelijk een tweeling van de courante uit de Franse suite in dezelfde toonsoort, BWV 813. De ene belandde in de suite, de andere in deze set, samen met vijf andere veelzijdige miniatuurtjes.

BWV
933-938
Titel
Zes kleine preludes
Instrument
klavecimbel
Genre
klavierwerken
Jaartal
1717-1723
Stad
Köthen?

Achtergrondvideo's

Klavecinist Benjamin Alard

“Benjamin Alard vertelt hoe je een klavecimbel kunt laten zingen.”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    11 maart 2016
  • Opnamendatum
    1 maart 2015
  • Locatie
    Paushuize, Utrecht
  • Klavecinist
    Benjamin Alard
  • Klavecimbel
    Joel Katzman naar Joannes Couchet, ca. 1650
  • Cameraregie en montage
    Lucas van Woerkum
  • Muziekopname, -montage en –mix
    Guido Tichelman, Bastiaan Kuijt
  • Camera
    Robert M. Berger
  • Camera-assistentie
    Stef van Wijk, Uriel Matahelumual
  • Grip
    Jeroen de Haan, Thijme de Zoet
  • Licht
    Zen Bloot
  • Licht-assistentie
    Thomas Jeninga
  • Interview
    Onno van Ameijde
  • Productie concert
    Erik van Lith
  • Productie opname
    Jessie Verbrugh
  • Met dank aan
    Lex Martens en Provincie Utrecht

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!