Concert in c klein

Concert in c klein

BWV 981 uitgevoerd door Olga Pashchenko
in haar huis in Utrecht, Nederland

  • Menu
  • 1. Adagio
  • 2. Vivace
  • 3. [...]
  • 4. Prestissimo

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Vers van de pers

Bach bewerkt Italiaans vuurwerk tot hertogelijke tafelmuziek

Eén en al opwinding in Weimar toen prins Johann Ernst in 1713 terugkeerde van zijn (niet al te lange) rechtenstudie in Utrecht. De jonge edelman, zelf een capabel violist, was in de Nederlanden verbluft door een muzikale actualiteit: het concert. Voor veel geld liet hij in Brussel en Amsterdam stapels muziek kopiëren en inbinden, onder meer Vivaldi’s opus 3 L’estro armonico, die vervolgens niet alleen zijne hoogheid inspireerden bij het componeren, maar ook zijn trouwe organist Johann Sebastian Bach en de andere topmusici aan dit stralende hof.

Tussen al die gloednieuwe muziek zat ook Benedetto Marcello’s opus 1 uit 1708. Bachs enthousiasme is voelbaar in zijn bewerking van het tweede strijkersconcert uit de bundel, die hij waarschijnlijk maakte om de diners ten huize Saksen-Weimar op te vrolijken. Het bewerken van het origineel was eigenlijk nog niet zo simpel. Marcello’s concert is veel eenvoudiger dan wat Bach ervan maakte, op papier tenminste. Melodieën worden versierd en liggende akkoorden opgevuld, zodat een statisch klavier de inherente beweging van een strijkinstrument kan imiteren.

Het helpt dat de muziek vol contrasten zit, wat je op een klavecimbel met twee manualen prima kan weergeven. Vooral in het derde deel wordt het spannend, niet alleen door het harmonische doolhof: net als Marcello schrijft Bach bij elk akkoord afwisselend forte en piano, wat Olga Pashchenko oplost door snel van klavier te wisselen. Maar is dit nu Bach? Nee en ja, want al bereikt de muziek niet de hoogte van de meester zelf, het vereist een zeker genie om het spel van twintig snaren in twee handen te vangen.

BWV
981
Titel
Concert in c klein
Instrument
klavecimbel
Genre
klavierwerken
Jaartal
vóór 1715
Stad
Weimar
Bijzonderheden
bewerking van het Concert in e klein, opus 1 nr. 2 van Marcello

Achtergrondvideo's

Klavecinist Olga Pashchenko

“"Ik denk dat Bach gesteld was op de Italiaanse concerti, want dat was toen ook de nieuwe mode".”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    16 september 2021
  • Opnamedatum
    4 maart 2018
  • Locatie
    Utrecht
  • Klavecinist
    Olga Pashchenko
  • Klavecimbel
    Gerard Tuinman 2014 naar Silbermann
  • Regie en interview
    Jan Van den Bossche
  • Muziekopname, -montage en -mix
    Guido Tichelman
  • Camera
    Gijs Besseling
  • Productie
    Jessie Verbrugh

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!