Prelude en fuga in b klein

Prelude en fuga in b klein

BWV 544 uitgevoerd door Elske te Lindert
Bovenkerk, Kampen

  • Menu
  • 1. Prelude
  • 2. Fuga

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Imposant en melancholisch

Bach treurt om het afscheid van een geliefde koningin

De kans is groot dat Bach dit imposante stuk voor het eerst speelde in de Pauluskerk in Leipzig. Op 17 oktober 1727 hield de universiteit er een treurdienst voor de pas overleden Christiane Eberhardine de Sterke. Zij was keurvorstin van Saksen en koningin van Polen. Bach schreef voor deze gelegenheid ‘treurmuziek in Italiaanse stijl’: de cantate Laβ, Fürstin, laβ noch einen Strahl, BWV 198. Tijdens de plechtigheid speelde Bach zelf orgel. Hij opende met een prelude en sloot af met een fuga en hoewel niemand het kan bewijzen, lijkt het heel goed mogelijk dat dat dit stuk was. Het ademt dezelfde sfeer als de treurmuziek en heeft dezelfde toonsoort; b klein. In die tijd werd b klein omschreven als bizar, lusteloos en melancholisch. En Bach gebruikte het vaker voor imposante en treurige gelegenheden, zoals bijvoorbeeld in de aria ‘Erbarme dich’ uit de Matthäus-Passion.

In de prelude lijkt de wanhoop voelbaar. Met een melancholische jammerklacht valt Bach met de deur in huis. Dan volgen grote sprongen in het pedaal, koppig en telkens herhaald, alsof je jezelf steeds weer moet vertellen wat er is gebeurd. Het hele stuk lijkt bol te staan van heftige emotie. De fuga is, logisch, rationeler. Maar zeker niet minder ingenieus. Bach onderzoekt alle mogelijkheden van het relatief makkelijk zingbare thema. Op weg naar het slot, wanneer het pedaal na een lange tijd weer inzet, voegt hij daar een tweede element aan toe, weer met relatief  grote sprongen, om zo toe te werken naar een hoopvol slot.

BWV
544
Titel
Prelude en fuga in b klein
Instrument
orgel
Genre
orgelwerken
Jaartal
1725-1736
Stad
Leipzig
Bestemming
Herdenkingsdienst van Christiane Eberhardine de Sterke
Eerste uitvoering
vermoedelijk 17 oktober 1727

Achtergrondvideo's

Organiste Elske te Lindert

“Door het tweede thema van de fuga wordt de verbinding met de prelude gemaakt. Daarmee is het duidelijk dat deze prelude en fuga bij elkaar horen.”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    19 mei 2017
  • Opnamedatum
    1 oktober 2015
  • Locatie
    Bovenkerk, Kampen
  • Organiste
    Elske te Lindert
  • Orgel
    Albertus Antoni Hinsz, 1742
  • Regie
    Jan Van den Bossche, Hanna Schreuders
  • Camera
    Maarten van Rossem, Gijs Besseling
  • Muziekopname, montage en mix
    Guido Tichelman
  • Beeldmontage en interview
    Gijs Besseling
  • Productie
    Jessie Verbrugh

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!