Allein Gott in der Höh sei Ehr

Allein Gott in der Höh sei Ehr

BWV 663 uitgevoerd door Reitze Smits
Lutherse Kerk, Den Haag

Achter de muziek

Verhaal
Verhaal
Achtergrondvideo's
Achtergrondvideo's
Credits
Credits

Overal symbolen

Bach schildert voor de goede verstaander Jezus' offer, zonder een woord te zeggen

In de Leipziger Choräle beeldt Bach in drie samenhangende maar zeer verschillende stukken de Drie-eenheid uit. Zijn middelste bewerking van de wekelijks gezongen lutherse Gloria-melodie verklankt de Zoon, na de Vader (BWV 662) en vóór de Heilige Geest (BWV 664).

In dit opvallend lange, uitgebalanceerde werk ligt de koraalmelodie niet bovenop, maar in de tenor, traditioneel de plek van Jezus tussen hemel en aarde. De maatsoort is 3/2, net als in tal van koralen in het Orgelbüchlein die ook met de Passie te maken hebben, en zoals bijvoorbeeld het Crucifixus uit de ‘Hohe Messe’. Net voor de herhaling in het midden steekt de cantus firmus (de koraalmelodie) even boven de bovenstemmen uit, waar de tekst spreekt over Jezus’ hemelse heerschappij. Richting het einde komt de muziek na een bloemrijke solo bijna tot stilstand op het woord ‘Not’ (nood), om daarna in rechte lijn naar het stralende slot ‘erbarm dich unser aller’ te ‘zingen’. Hier krijgt de koraalmelodie plots gezelschap van een extra, gefigureerde stem. Het mooiste symbool zijn wellicht de verfijnde versieringen van de melodie, soms opgewekt virtuoos, soms gekweld chromatisch: Jezus’ leven en lijden?

18 Choräle/Leipziger Choräle, BWV 651-668
In de laatste tien jaar van zijn leven verzamelde en vervolmaakte Bach een reeks koraalbewerkingen, vermoedelijk met het plan ze, net als het derde deel van de Clavier-Übung in 1739, in druk te laten verschijnen. Het gaat om een selectie van zijn composities uit veel vroegere jaren, toen hij in Weimar, Arnstadt en Mühlhausen als organist werkzaam was. De verzameling werd bekend onder de noemer 18 Choräle of Leipziger Choräle. Overigens is 18 koralen een misleidende titel. De set bevatte oorspronkelijk 17 stukken. Het achttiende, Vor deinen Thron tret ich (BWV 668), is later aan Bachs manuscript toegevoegd.

BWV
663
Titel
Allein Gott in der Höh sei Ehr
Instrument
orgel
Genre
orgelwerken
Serie
18 Choräle (orgel)
Jaartal
1708-1717/1739-1742
Stad
Weimar/Leipzig
Bijzonderheden
BWV 663a is een vroegere versie van deze koraalbewerking.

Achtergrondvideo's

Organist Reitze Smits

“Het karakter van dit stuk heeft Bach duidelijk omschreven; je komt dat eigenlijk zelden tegen.”

Teksten

Origineel

Vertaling

Credits

  • Publicatiedatum
    10 oktober 2014
  • Opnamedatum
    28 november 2013
  • Locatie
    Lutherse Kerk, Den Haag
  • Organist
    Reitze Smits
  • Registrant
    Arjan de Vos
  • Orgel
    Johann Heinrich Hartmann Bätz, 1762
  • Productie
    Frank van der Weij
  • Cameraregie
    Jan Van den Bossche
  • Directors of photography
    Jorrit Garretsen, Sal Kroonenberg
  • Muziekproductie, montage en mix
    Holger Schlegel
  • Beeldmontage
    Dylan Glyn Jones
  • Kleurcorrectie
    Jef Grosfeld
  • Productie-assistentie
    Imke Deters, Zoë de Wilde
  • Interview
    Onno van Ameijde

Help ons All of Bach te voltooien

Een groot deel moet nog opgenomen worden voordat het gehele oeuvre van Bach online staat. Dit redden we niet zonder financiële steun van donateurs. Help ons de muzikale nalatenschap van Bach te voltooien en steun ons met een gift!